BAMM2001 Forskningsmetode og akademisk skriving
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet tar for seg disse temaene:
- Vitenskapsteori, Årsaksforklaringer/formålsforklaringer, Forskningsprosessen, Forskningsetikk, Forskningsdesign
- Hvordan kvalitative og kvantitative metoder kompletterer hverandre
- Problemformulering
- Operasjonalisering og måling
- Formelle krav til utforming av mål (validering)
- Datainnsamling (observasjon, intervju og surveyundersøkelser)
- Kvantitativ analyse (beskrivende statistikk, krysstabeller, korrelasjons- og regresjonsanalyse)
- Kvalitetssikring, reliabilitet- og validitetskrav
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har tilegnet seg grunnprinsippene innen tradisjonell forskningsmetode
- har innsikt i hovedprinsippene for kvalitative og kvantitative analyser
- har kunnskap om forskningsetiske problemstillinger
- har kunnskap om presentasjon og rapportering av forskningsresultat
- kan utforme egne akademiske tekster, vet hvordan tekster bygges opp, behersker argumentasjon og kildebruk
- kan identifisere sentrale prinsipper for god skriving og hvilke krav som stilles til akademiske tekster
Ferdigheter
Kandidaten
- kan gjennomføre et enkelt, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan reflektere over relevante faglige, yrkesmessige og forskningsetiske problemstillinger
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner
- kan søke, evaluere, bearbeide og kommunisere informasjon og kilder. Dette innebærer å kunne anvende relevant teori og verktøy
- behersker akademisk skriving, samt lesing av tekst. Dette innebærer ferdigheter i å argumentere, dokumentere, bruke og drøfte teori og empiri, samt språklige og analytiske ferdigheter
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan analysere relevante faglige og forskningsetiske problemstillinger
- kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å kunne gjennomføre avanserte oppgaver og prosjekter
- kan tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder i faget
- behersker grunnleggende vitenskapelig kildebruk, etikk og etterrettelighet, skrive- og leseferdigheter
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er del av en spesielt tilrettelagt overgangsordningen fra 2-årig maritim teknisk fagskole til bachelor. Innhold og oppbygning er basert på denne forutsetningen, samt ønskemål fra representanter fra maritim industri.
Undervisnings- og læringsformer
Nettbasert undervisning med to-tre samlinger
Obligatorisk læringsaktivitet
Minimum 1 gjennomført veiledning på semesteroppgave
Vurderingsform
Semesteroppgave. Kan gjøres enten individuelt eller i gruppe.
Karakterskala A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tilgjengelige.
Mer om hjelpemidler