BSDAUT220 Praksisstudier i psykiatrisk institusjon eller hjemmebasert psykiatritjeneste
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet er et praksisemne innen psykiatri og psykisk helsearbeid i kommune- eller spesialisthelsetjenesten der fokus er på sykepleiers oppgaver i møte med pasienter med psykisk uhelse.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har kunnskap om og forståelse for psykisk helse og psykiske lidelser.
- har kunnskap om stress, krise, sorg og tap som anvendes i samhandling med pasienter og deres pårørende.
- har kunnskap om sammenheng mellom rus og psykisk helse, eldre og psykisk helse og barn- og unges psykiske helse.
- har innsikt i sykepleieperspektiv, behandlingsperspektiv og pårørendes perspektiv.
- har kunnskap om rehabilitering og det å leve med psykisk lidelse.
- har innsikt i sykepleieperspektiv, behandlingsperspektiv og pårørendes perspektiv.
- har kunnskap om de ulike hovedgrupper psykofarmaka, deres virkninger og bivirkninger.
- har kunnskap om samfunnsforhold som virker inn på menneskers helse, psykisk helse spesielt.
- har kunnskap om kompleksiteten i psykisk helse i et flerkulturelt samfunn.
- har kunnskap om lov om psykisk helsevern.
- har kunnskap om helsepersonells plikt til å bidra til å ivareta mindreårige barn som pårørende.
- Ferdigheter: Studenten...
- deltar i tverrfaglig samarbeid og utøver overnevnte kunnskaper i praksis.
- administrerer og vurderer virkning/ bivirkning av forordnet psykofarmaka og andre legemidler.
- anvender miljøterapi og miljøterapeutiske prinsipper.
- identifiserer og bidrar til at pasienter får dekket sine grunnleggende behov.
- behersker å nytte de ulike dokumentasjonssystemer på forsvarlig måte
- Generell kompetanse: Studenten...
- er reflektert over eget menneskesyn og holdninger til mennesker med psykisk lidelse eller uhelse.
- har grunnleggende generelle fag- og yrkesetiske verdier, godt utviklet holdnings- og handlingskompetanse i møte med mennesker med psykiske lidelser/ livsproblemer og deres pårørende.
- er bevisst rollen som hjelper og maktinnehaver innen psykisk helsevern.
- er bevisst pasientens integritet og selvbestemmelse i dialog og samhandling.
- reflekterer over egen forståelse og utøvelse av sykepleie og tar ansvar for å bli veiledet i faglige så vel som personlige utfordringer.
- identifiserer egne følelser i møte med mennesker i ulike livssituasjoner, ulike kontekster, ulik bakgrunn og med ulik etnisk bakgrunn og identitet.
- ivaretar pasientens integritet og selvbestemmelse i dialog og samhandling, brukermedvirkning, brukerstyring og individuell plan.
- er bevisst pasientens integritet og selvbestemmelse i dialog og samhandling.
- er bevisst sosiale marginaliseringsprosesser og andre samfunnsmekanismers betydning for psykisk helse.
- administrerer andres arbeid, har evne til å samarbeide med andre.
- har innsikt i utarbeidelse-/gjennomføring av individuell plan til mennesker som har behov for langvarige og koordinerte tjenester.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forberedelse til praksis som innbefatter:
- Arbeid i grupper
- Multimodale ressurser
- Digitale læringsformer
- Formidling fra studenter
- Veiledning
- Medstudentrespons
- Oppgaveløsing
- Sjelvstudium
Praksisstudier Pasientrettet praksis i spesialist- eller kommunehelsetjenesten innen psykisk helsearbeid
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgande obligatoriske læringsaktivitetar må være godkjent før kandidaten kan starte i direkte pasientretta arbeid/praksis:
- Gå tur med praksislærer minimum en time
Vurderingsform
Praksisvurdering
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått.
Vurderingen baserer seg på studenten sin prestasjon i praksis som inkluderer om læringsutbytte er oppfylt. I vurderingen inngår målsetting for praksis, deltakelse i samtale med lærer samt krav til 90 % tilstedeværelse. Fravær utover 10% medfører at hele eller deler av praksisperioden må tas om igjen.
Dersom det oppstår tvil om studenten vil nå læringsutbyttet og bestå praksis, og tvilen oppstår før studenten er halvveis i praksisperioden, skal studenten få skriftlig varsel. I varselet skal praksisveileder angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiet.
Ny praksis Ikke bestått praksis medfører endret studieprogresjon der praksisperioden i sin helhet gjennomføres sammen med neste kull
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler