EVL-LPL115 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 1
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:
- Ledelse
- Didaktikk
- Refleksjon
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap om
- barn og barndom, barns medvirkning, danning og demokrati.
- kulturer for inkludering i barnehagen med fokus på mangfold, respekt, nestekjærlighet tilgivelse, solidaritet, likestilling og likeverd
- barnehagens fysiske rom og materialitet
- teoretiske perspektiver på pedagogisk ledelse
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- beskrive didaktiske forutsetninger som har betydning for læringsmiljøet for barnehagens aktører.
- være kritisk reflekterende
- reflektere over egen profesjonsrolle og eget profesjonsfaglige språk.
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø
- kunne utfordre måten en arbeider på i det daglige utfra teoretisk kunnskap og overordnede mål for barnehagen
- kunne vise profesjonsetisk kompetanse i møte med barn, personalet, foreldrene og andre instanser
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk deltakelse i undervisning og på nettmøter
3 obligatoriske læringsaktiviteter:
1. Løpende protokoll
2: Praksisfortelling
3. Praktisk gjennomføring
Læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatt frist. Ved ikke godkjent på en av læringsaktivitetene, kan den aktuelle læringsaktiviteten tas på nytt neste gang emnet blir gjennomført.
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 25 minutter.
Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Papir og blyant
Mer om hjelpemidler