FM3-PRO-15 Profesjonsfag 3: Læreren, eleven og forskeren og samfunnet
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet har som mål å gi studentene kunnskap om lærerprofesjonen, spesielt med fokus på ungdom, frivillig musikkliv og musikkpedagogisk forskning. Det er et viktig poeng at studentene etter gjennomført emne skal være i stand til å trekke linjer mellom fagdidaktikk og pedagogikk, og relatere sine kunnskaper i disse fagene til de musikkfaglige disiplinene, vitenskapelige metoder og praksis. Studentene skal også bli forberedt på å utføre forskning og utviklingsarbeid etter vitenskapelige metoder og retningslinjer. Det er et mål at profesjonsfaget skal være et danningsfag som skal gjøre studentene i stand til å arbeide i et faglig landskap i endring preget av kompleksitet og mangfold.
Emnet skal gi studentene kunnskap om historiske, kontekstuelle og kulturelle sider ved oppdragelse og læring med særlig vekt på estetikk, musikk og kunstfag. Studentene får innsikt i forholdet mellom lærer, elev og samfunn i ulike typer musikkpedagogisk virksomhet, inkludert det internasjonale samfunnet. En vil ha et særlig fokus mot grunnopplæringens 11.-13. trinn i arbeidet med nasjonale styringsdokumenter og unges læring og identitetsutvikling. I tillegg vil det bli fokusert på vitenskapsteori og metode, akademisk skriving og musikkpedagogisk forskning i emnet som en forberedelse til studentenes arbeid med bacheloroppgaven. Arbeidet i emnet foregår som et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praksiserfaring og didaktisk refleksjon.
Emnet inneholder tema som lærerprofesjonen, estetikk, utviklingsarbeid, vitenskapsteori og metode, etikk, nyere nasjonal og internasjonal musikkpedagogisk forskning.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til lærerprofesjonen
- har kunnskap om sentrale nasjonale og internasjonale reguleringer som gjelder elever og deres rettigheter og kjennskap til organisasjoner og instanser som er naturlige samarbeidspartnere for musikklæreren
- har kunnskap om barn og unges læring og identitetsutvikling i ulike sosiale og kulturelle kontekster og hvordan musikk kan støtte opp om disse prosessene
- har kunnskap om praktisk-estetiske læreprosesser og den estetiske dimensjonen
- har kunnskap om forskning og forskningsmetoder som er relevante for musikkfaget
- har kunnskap om og innsikt i pedagogikkfaget sine røtter, vitenskapelige basis og de muligheter som knytter seg til møtet mellom teori og praksis i opplæring innenfor estetiske fagområde
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for kreative prosesser og estetisk opplevelse på ulike opplæringsarenaer og i samspill med lokalt kultur- og samfunnsliv
- kan anvende og vurdere skolefaglig forskning, vitenskapsteorietisk og metodisk kunnskap som forberedelse til gjennomføringen av en egen bacheloroppgave
- kan forklare og reflektere over egne valg i lys av læreplanverk, yrkesetikk, relevant teori og erfaringer
- kan forstå endringer i lærer- og elevrollen ut fra et historisk, filosofisk og samfunnsmessig perspektiv og reflektere over hvordan disse rollene endrer seg i takt med samfunnsendringene
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere relevant forskning om læringsarbeid og hvilken betydning denne kan ha for skolen og for egen profesjonsutøvelse
- kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer både med foresatte, kolleger og andre samarbeidspartnere, stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg
- gjøre rede for lærerrollens utvikling og utfordringer læreren står overfor i et internasjonalisert samfunn
- kan vise evne til kritisk refleksjon tilpasset praksis i ulike opplæringsarenaer
- er seg bevisst hvordan samfunnsutviklingen preger og preges av barne- og ungdomskulturen og barn og unges opplærings- og oppvekstsituasjon
- forstår skolen sin plass i lokalsamfunnet, kunne bruke lokalsamfunnet som læringsarena og samarbeide med andre institusjoner og personer for å realisere et variert og tilpasset opplæringstilbud.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Profesjonsfagsemne i 1. og 2.klasse: FM1-PRO-15, FM2-PRO-15
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesning, seminar, gruppearbeid og individuelt arbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Skriftlig oppgave knyttet til relevant tema fra emneplanen
- Aktiv deltagelse og minst 80 % oppmøte på miniforsk-prosjekt
- Aktiv deltagelse og minst 80 % oppmøte på prosjektskisseverksted
- Obligatorisk oppmøte på seminar knyttet til læreplan og profesjonsrefleksjon
- Levere prosjektskisse til veiledning
Ved gyldig fravær fra obligatorisk læringsaktivitet 2 - 4 får studenten mulighet til å gjennomføre kompenserende læringsaktivitet innen gitt frist. Dersom studenten ikke får godkjent læringsaktivitet 1, blir det mulighet for 1 nytt forsøk innen gitt frist.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen (3 dager). Omfang 1800-2000 ord.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Mer om hjelpemidler