FYS140 Fysioterapeutisk undersøkelse, forståelse og ferdighet
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet skal legge grunnlag for å utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i fysioterapeutisk undersøkelse av muskel- og skjelettapparatet. Dette blir sett i sammenheng med kunnskap om kroppens anatomi, fysiologi og funksjon. Det legges vekt på studentens evne til å anvende prinsipper og teorier for undersøkelsesmetoder, og anvende praktiske kunnskaper og ferdigheter i konkrete oppgaver. Det forutsettes at studenten bringer med seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse fra emnene FYS100, FYS110, FYS120 og FYS130.
Emnet inneholder:
- Menneskekroppens ulike strukturer, og deres innbyrdes avhengighet
- Spesifikk fysioterapeutisk undersøkelse knyttet til ulike kroppsområder. 3 ukers observasjonspraksis. 2 pasientdager ved HVL. Funksjonell anatomi for alle kroppsområder
- Fordypning i nervesystemets oppbygning og funksjon, smertefysiologi, sanseapparatets oppbygging og funksjon
- Truncus og kraniets osteologi, ledd, muskler og bevegelser, samt perifere nerver, kar og overflateanatomi. Bekkenbunnens muskler og nerver
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har bred kunnskap om fysioterapeutisk undersøkelse knyttet til muskel-skjelettsystemet
- har bred kunnskap om hvordan en fysioterapeutisk undersøkelse kan belyse kroppens struktur og funksjon
- har kunnskap om tilpassing av undersøkelse til individets ønsker, forutsetning og behov (brukermedvirkning)
- har bred kunnskap om nervesystemets oppbygning og funksjon
- kjenner til strukturell og funksjonell bakgrunn for sansing og smerte
- har bred kunnskap om struktur og funksjon i truncus, bekken og hode
Ferdigheter:
Studenten…
- kan anvende kunnskap om etikk og kulturforståelse i møte med andre
- kan beherske fysioterapeutisk undersøkelse knyttet til muskel-skjelettsystemet og beskrive funn presist ved hjelp av fagterminologi
- kan beherske bruk av egen kropp og hender med tydelighet, presisjon, trygghet, varhet og respekt i undersøkelsen
- kan beherske det å stille en funksjonsdiagnose basert på kroppsfunksjon og struktur, aktivitet og deltakelse
- kan anvende relasjons- og kommunikasjonskompetanse til å forstå og samhandle med pasienter i undersøkelsessituasjoner
- kan beherske teoretisk og funksjonell anatomi knyttet til de ulike kroppsområdene
- kan reflektere over samspillet mellom nervesystemets struktur og funksjon og hvordan dette spiller inn på menneskets funksjonsevner
- kan reflektere over hvordan sansing påvirker funksjon
- kan reflektere over hva smerte er og hvordan smerte påvirker funksjon og atferd
Generell kompetanse:
Studenten…
- har innsikt i samspillet mellom kroppens strukturer og funksjon utfra en forståelse av kroppen som en funksjonell enhet
- har innsikt i hvordan nervesystemets oppbygging og funksjon danner grunnlag for menneskers funksjon
- kan formidle kunnskap om smerte og sanseapparatets funksjon
- kan møte pasienter på en faglig forsvarlig måte
- kan delta i kommunikasjon og samhandling i et arbeidsfellesskap
- kan vurderer forholdet mellom de krav som stilles til en person og de ressurser vedkommende innehar
- kan reflekterer over fagutøvelse og identifisere informasjonsbehov
- kan søke og finner oppdatert kunnskap knyttet til aktuelle fysioterapeutiske problemstillinger
- kan anvende ulike typer kunnskap i skriftlige notat
Krav til forkunnskaper
Godkjent obligatoriske læringsaktiviteter i emnet FYS100
Anbefalte forkunnskaper
Emnene FYS100, FYS120 og FYS130.
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet legges det opp til stor grad av studentansvar og egenaktivitet. Det tilrettelegges for følgende arbeidsformer:
- Studentaktive og digitale læringsformer
- Forelesninger for å gi teoretisk grunnlag for den fysioterapeutiske undersøkelsen.
- Preparatundervisning
- Praktisk ferdighetstrening
- Gruppearbeid og seminar med praktisk-muntlig framlegg
- Pasientdager med påfølgende journalskriving der pasienter med funksjonsproblemer i muskel- og skjelettsystemet inviteres til å delta.
- 3 uker observasjonspraksis i kommunehelse-/rehabiliteringstjenesten
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1 - 90 % tilstedeværelse i praksisstudier (observasjonspraksis)
2 - 80 % tilstedeværelse på obligatorisk studentaktiv - og erfaringsbasert undervisning (introduksjonsforelesninger, pasientdager, seminar, gruppearbeid og ferdighetstrening)
3 - To grunnjournaler fra pasientdager i gruppe
4 - Notat fra observasjonspraksis (1200 ord +/-10%)
Læringsaktivitetene er gyldige i 4 semestre.
Vurderingsform
Eksamen
En todelt eksamen der del 1 teller 30 % og del 2 teller 70 %. Begge deler må være bestått for å få bestått emnet.
Deleksamen 1: 30 min muntlig eksamen i anatomi og fysiologi.
Deleksamen 2: Praktisk eksamen i fysioterapeutisk undersøkelse på SimArena. Studentenes anvendelse av funksjonell anatomi i fysioterapeutisk undersøkelse testes også her. Omfang 50 min.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk del 1 og del 2
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen V
ed ikke bestått del 1 eller del 2 må studenten fremstille seg til ny deleksamen. Ny eksamen blir gjennomført med samme form som ved ordinær eksamen ved semesterstart
FYS140 må være bestått for å kunne starte i FYS200
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- BFY104 - Fysiologi 2 - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- BFY114 - Anatomi 2 - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
- BFY142 - Undersøking i fysioterapi - Reduksjon: 10 studiepoeng