LEL800 Lean forbedringsledelse
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Kurset skal gi studentene innføring i teori, metoder og ferdigheter innenfor fagområdet Lean forbedringsledelse. Det vil gi et grunnlag for bruk av teori og praksis i egen virksomhet.
Hovedfokus i kurset er praksis og forståelse av kontinuerlig forbedring og problemløsning gjennom PDCA-metodikken. Andre verktøy og prinsipper innenfor Lean som kundeverdianalyse, ståstedsanalyse, verdistrømskartlegging (VSM), utvikling av det visuelle ledelsessystemet og strategiledelse (Hoshin Kanri) er også en del av kurset.
Videre gir kurset en innblikk i utviklingen fra kvalitetsledelse til Lean, og videre til senere års trender innen Agile og Scrum.
Kurset er samlingsbasert og er bygget opp rundt forelesninger, gruppeøvelser og individuelle oppgaver.
Samlinger
Samling 1: Introduksjon og fundamentet i Lean - Problemløsning, kundeverdi og flytledelse.
Samling 2: Fordypning av Lean - Verktøy, metoder og Lean-spill.
Samling 3: Ledelse og videre utvikling av Lean - Lean speil, Ledelsesprinsipper, f.eks. Hoshinledelse og utviklingen videre utvikling ifra Lean, Lærende organisasjoner. Samlingen kan legges utenfor Bergen/HVL og inneholder et Virksomhetsbesøk.
Samling 4: Eksamenssamling - Presentasjoner og Prøve
Læringsutbytte
Etter fullført kurs har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten…
- kan prinsippene for Lean som forbedringsmetodikk, med fokus på kontinuerlig forbedring og flyt.
- kjenner til metodikk for problemløsing og samspill mellom kvalitet, kostnad og leveringsevne.
- har kjennskap til utviklingsområder og trender i næringslivet blant annet Agile, Scrum og robotisering/digitalisering.
Ferdigheter
Studenten…
- behersker grunnleggende metoder som kundeverdianalyse, ståstedsanalyse, verdistrømsanalyse, Kanban styring, standardisering, balansering, daglig målstyring og A3-kommunikasjon.
- kan selvstendig finne frem til strategier, målsettinger og velge metoder og verktøy for å levere økt kundeverdi og prosessflyt.
- kan bidra aktivt i videreutvikling av virksomheter basert på prinsippene i Lean og kontinuerlig forbedring.
- kan på selvstendig grunnlag oppdatere sin kunnskap gjennom bruk av digitale verktøy, litteratur og nettverk i aktuelle fagmiljøer.
Generell kompetanse
Studenten…
- kan lede og gjennomføre Lean forbedringsarbeid i offentlige eller private virksomheter.
- kan planlegge og iverksette kontinuerlige forbedringstiltak basert på metoder og prinsipper i Lean.
- kan bidra til nytenkning og utvikling innen sine områder.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Praktisk eller teoretisk kjennskap til kvalitet og forbedringsarbeid.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning i form av forelesninger, individuelle øvelser, individuell veiledning og gruppearbeid og spill i klassen. Det forventes aktiv deltakelse av studenten på samlingene, i selvstudiegrupper og veiledningsaktiviteter.
Kurset består av fire samlinger av 2,5 dager, selvstudier og hjemmearbeid med to innleveringsoppgaver og presentasjoner i plenum.
Obligatorisk læringsaktivitet
De obligatoriske læringsaktivitetene er:
- minimum 75% tilstedeværelse på kursets samlinger
- muntlig presentasjon av semesteroppgave i plenum på siste samling
Vurderingsform
Prosjektoppgave, teller 60%
Skriftlig eksamen, 2 timer, teller 40 %
Alle elementene er individuelle og må bestås for å få endelig karakter i emnet.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Prosjektoppgave: Alle hjelpemidler er tillatt
Skriftlig eksamen: Ingen hjelpemiddel
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- VOM007 - Lean leiing - Reduksjon: 7,5 studiepoeng