MARA590 Masteroppgave
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Formålet med masteroppgaven er at studentene skal utføre et selvstendig forskningsarbeid med relevans for fagfeltet arbeid med par, familier og nettverk. Masteroppgaven kan være et frittstående arbeid, eller inngå som en avgrenset, men selvstendig del av et pågående forskningsprosjekt. Dersom masteroppgaven skal være en del av et pågående prosjekt, må det avklares i samråd med emneansvarlig.
Masteroppgaven kan baseres på en empirisk undersøkelse eller være en litteraturstudie. Formålet med et empirisk prosjekt skal være å tilføre ny kunnskap til fagfeltet. Dette kan gjøres enten gjennom å beskrive, forklare, og forstå et fenomen, eller ved å evaluere et tiltak, et program, en arbeidsmetode og lignende.
Masteroppgaven skrives i tråd med Rettleiar for Masteroppgåve ved FHS. Studenten fyller ut en veiledningsavtale og sender denne til veileder så tidlig som mulig etter forventet oppstart på masteroppgaven. Avtalen skal signeres i etterkant av at temaet og metoden for masteroppgaven er valgt. Studenten, veileder eventuelle medveileder og emneansvarlig skal signere avtalen.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har inngående kunnskap om det aktuelle området for masteroppgaven
- har inngående kunnskap om kvalitetsvurdering av forsking
- ha inngående kunnskap om ulike forsknings- og analysemetoder
Ferdigheter:
Studenten…
- kan reflektere over og ta hensyn til forskningsetiske problemstillinger knyttet til forskning på sårbare grupper
- kan vurdere hva som er hensiktsmessig design, datainnsamlingsmetode og analysemetode ut fra den valgte problemstillingen
- kan vurdere relevante teoretiske perspektiver ut fra den valgte problemstillingen
- kan systematisk og kritisk analysere faglige problemstillinger og egne data
- kan overføre og implementere kunnskap fra forsking til egen praksis
- kan formidle egen og andres forskning presist og tydelig
- kan gi konstruktive innspill i egen og medstudenters forskningsprosesser
- kan innhente relevant kunnskap om arbeid med par, familier og nettverk og kritisk vurdere kildene
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i tråd med grunnleggende forskningsetiske retningslinje og metodologiske prinsipper
- kan formilde aktuell forskning, kritisk vurdere kildene og bidra til gjennomføring av og anvendelse av forskning i praktisk virke
- har dokumentert innsikt i nasjonal og internasjonal forskning innenfor valgt tema og kan relatere egne funn til denne
- kan formidle resultatene fra egen undersøkelse i tråd med vitenskapelige krav
Krav til forkunnskaper
Søkerne må ha:
A. Bestått 1. og 2. år i master i relasjonelt arbeid eller
B. Bestått vidareutdanning i Systemisk familieterapi og nettverksarbeid (60 sp) eller
C. Bestått annen relevant helse- og sosialfaglig eller pedagogisk videreutdannning (60 sp)
I tillegg skal studenten ha bestått emnene MARA540 Forsking og forskingsformidling og MAMET500, Vitenskapsteori, etikk og metode.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Individuell veiledning, gruppeveiledning, masteroppgave seminar, forelesninger.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1. 80 % tilstedeværelse på obligatorisk studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.
2. Prosjektplan på inntil 2000 ord (eksklusiv referanser), være tydelig formulert og innehold i tråd med Rettleiar for Masteroppgåve ved FHS. Prosjektplanen skal godkjennes av veileder før arbeidet med masteroppgaven tar til.
3. 5 timer veiledning på masteroppgaven
Godkjente læringsaktiviteter er gyldig tre påfølgende semestre.
Vurderingsform
Masteroppgave
Masteroppgaven gjennomføres individuelt, og kan skrives på et skandinavisk språk eller på engelsk etter avtale med veileder. Selvvalgt litteratur 3000-4000 sider inngår i referanselisten i masteroppgaven.
Masteroppgaven kan skrives som vitenskapelig artikkel med kappe, eller som monografi.
Alternativ 1: Vitenskapelig artikkel som tilfredsstiller kvalitetskravene til en referee bedømt nasjonalt eller internasjonalt tidsskrift: Sammenbinding eller "kappe" på inntil 10000 ord +/- 10%, samt artikkel svarende til tidsskriftets retningslinjer (5000-7000 ord).
Alternativ 2: Monografi med et omfang på 25 000 ord (+ - 10%) eksklusiv forside, sammendrag, forord, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen i påfølgende semester.
Det er ikke tilgang til å levere ny eller revidert masteroppgave ved bestått resultat.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler