MF6-2000 Merkevarestrategi
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet dekker følgende temaer:
Kundebasert merkeverdi, posisjonering av et merke,
- Hvordan bygge en merkevare
- Assosiasjoner
- Hvordan måle og tolke hvor bra et merke gjør det
- Hvordan øke et merkes verdi
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal
- Utvikle en grunnleggende forståelse av de viktigeste driverne for å bygge sterke merkevarer.
- Forstå hvordan forbrukere danner assosiasjoner til en merkevare
- Kjenne til de viktigeste begrepene som brukes i merkevarelitteraturen
- Forstå hvorfor og hvordan reklame påvirker forbrukere
- Forstå hvordan merkevarer innen reiselivet kan bygges
Ferdigheter
Studenten skal
- Vurdere hvilke metoder som er optimale å bruke for å bygge merkeverdi for et merke, samt metoder som blir brukt for å videreutvikle merker
- kunne benytte metoder for å avsløre assosiasjonsnettverket til forbrukere
- kjenne til ideene bak design og implementering av markedsføringsprogram
Generell kompetanse
Studenten kan
- identifisere drivere for å bygge sterke merkevarer og reflektere over bruken av disse
- identifisere og evaluere ulike strategier i merkevarebygging
- designe egne markedsføringsprogram
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BØA116 Markedsføring/MF6-1000 Markedsføring
eller tilsvarende
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene vil variere mellom forelesinger, gjesteforelesninger, selvstudium, og gruppeøvinger.
Obligatorisk læringsaktivitet
Inntil tre arbeidskrav. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Skriftlig eksamen 4 timer.
Bokstavkarakter
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- RE6-202 - Marknadsanalyse og merkevarestrategi - Reduksjon: 5,5 studiepoeng
- RE6-202 - Marknadsanalyse og merkevarestrategi - Reduksjon: 5,5 studiepoeng