Hopp til innhald

MGBMU502 Musikk 3, emne 2 - Kunstfagdidaktisk utviklingsarbeid

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet har hovedvekt på skapende og utøvende aktiviteter, og studentens egenutvikling er en vesentlig komponent i emnet. Fokus rettes mot hvordan elevers egne uttrykk kan tas i bruk og utvikles i musikkundervisningen og i tilrettelegging av musikalske prosesser og produkt for og med elever.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskaper

Studenten

  • Har avansert kunnskap om estetiske læreprosesser, kreativitetsutvikling, prosjektarbeid og dramaturgi i møte med elevers musikkutøvelse, musikkskaping, musikkopplevelse og kulturforståelse på barne- og mellomtrinnet.
  • Har inngående kunnskap om ledelse av læreprosesser i musisering, komponering og lytting, og praktiske estetiske arbeidsformer for elever på trinn 1-7

Ferdigheter

Studenten

  • Kan forholde seg til 1-7 trinns elevers musikalske væremåte og estetiske læring og kan anvende musikkpedagogisk litteratur omkring dette emnet på en kritisk og reflektert måte.
  • Kan lede musikk- og kunstdidaktiske prosjekt i samarbeid med andre, for eksempel i kunstner/lærersamarbeid
  • Kan videreutvikle sine musikalske og fagdidaktiske ferdigheter og reflektere over egen øving og lærerferdighet

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere kritisk over kunstdidaktiske praksiser i skole og samfunn
  • Kan bruke fagspesifikke begreper og perspektiver til å analysere og drøfte problemstillinger og empirisk materiale om grunnskolens musikkpedagogiske og kunstneriske fag- og forskningsfelt

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Musikk 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilgrensende.

Undervisnings- og læringsformer

Verksted- og prosjektarbeid, egenøving, veiledning i skapende og utøvende aktiviteter, samspillsaktiviteter, forelesninger og analyse- og refleksjonsoppgaver.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Det er obligatorisk deltakelse i seminar, forskjellige former for ferdighetstrening og arbeid i grupper. Fraværsgrense er 20%. 
  • Loggføring av arbeidsprosess og dokumentasjon av musikalsk og praktisk musikkdidaktisk arbeid.
  • Performativt gruppearbeid med kunstneriske og musikkdidaktiske element.

Obligatorisk læringsaktivitet vurderes til godkjent/ikke godkjent. Godkjente obligatoriske læringaktiviteter er gyldig i to semestre etter godkjenning.

Vurderingsform

Mappevurdering. I studentens vurderingsmappe inngår et utvalg av emnets obligatoriske skriftlige og praktiske læringsaktiviteter som dokumenterer studentens faglige utvikling over tid. Det går fram av semesterplanen hvilket arbeid som kan danne grunnlag for mappevurdering.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ikke bestått vurderingsmappe, skal det levers en omarbeidet vurderingsmappe til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler