Hopp til innhald

MGBNA501 Naturfag 3, emne 1 - Naturfag fordypning

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

MGBNA501 er det første av tre masteremner, og skal gi studenten avansert kunnskap i en rekke dagsaktuelle temaer i naturvitenskap. De ulike temaene kan endres fra år til år ut fra hva som til enhver tid er dagsaktuelle. I tillegg skal studenten fordype seg ytterligere i ett av temaene som fordypningsemne.

Emnet vil ha hovedfokus på faglige problemstillinger i naturvitenskapen som er relevante og dagsaktuelle. Det vil være naturlig at temaene i noen tilfeller har en viss tverrfaglig karakter mellom de ulike fagdisiplinene i naturfag. Det vil også være naturlig at flere av temaene knyttes opp mot bærekraftig utvikling, klimakrisen, naturkrisen og etiske problemstillinger. Fellesdelen av emnet utgjør 10 studiepoeng.

Det valgte fordypningsemnet skal knyttes til forskningsfronten, og fordypningsemnet kan også danne grunnlaget for det faglige fokuset i masteroppgaven. Fordypningsdelen av emnet utgjør 5 studiepoeng.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskaper

Studenten skal ha

  • kunnskap om sosiovitenskapelige tema med utgangspunkt i naturvitenskapelig forskning
  • kunnskap om hvordan menneskelige adferd truer naturmiljøet og menneskelig eksistens
  • kunnskap om utvalgte tema innen et naturvitenskapelig forskningsfelt
  • kunnskap om naturfaglige sammenhenger i sosiovitenskapelige problemstillinger
  • kunnskap om barn og unge som endringsagenter
  • kunnskap om ulike formidlingsplattformer for naturvitenskap
  • kunnskap om hvordan man ta i bruk oppdatert naturvitenskapelig forskning i egen undervisning
  • kunnskap om naturvitenskapens praksiser og tenkemåter
  • kunnskap om akademisk skriving

Ferdigheter

Studenten kan

  • forstå naturvitenskapelige tekster
  • samle inn, sammenstille og videreformidle innholdet i faglige artikler innen en naturvitenskaplig gren
  • analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning i naturvitenskap og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen.
  • identifisere og reflektere over bærekraftig utvikling og lokale praksiser i lys av globale utfordringer
  • reflektere over vilkår og muligheter for å arbeide med bærekraftig utvikling i skole forstå, tilpasse og undervise om komplekse sammenhenger mellom hav, klima og menneskers liv, i skole
  • kunne skrive en faglig tekst knyttet til naturvitenskapelig tema

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke faglig innsikt til å argumentere for faglige synspunkt relatert til dagsaktuelle saker
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innenfor naturvitenskap
  • har innsikt i utfordringer og muligheter i bærekraftig utvikling i lokal og global sammenheng
  • kan se barn og unge i lokal og global kontekst
  • kan planlegge, lede og evaluere tverrfaglige prosjekt- og utviklingsarbeid
  • er bevisst på og kan støtte barn og unges demokratiske deltaking
  • har bevissthet om maktperspektiv
  • har selvstendig, kritisk og reflektert forståelse for samfunnsmessige utfordringer sett i lys av naturfag

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Naturfag 60 sp

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger og samlinger om utvalgte tema
  • Skriveseminar
  • Selvstudium innenfor et avgrenset valgt fagområde
  • Feltarbeid er en mulig undervisningsform og det forutsettes at studentene deltar på dette. Studentene må være forberedt på å betale en egenandel. Det blir lagt til rette for kompensatoriske aktiviteter dersom man ikke kan delta.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Innlegg om bærekraftig utvikling, klimakrisen, naturkrisen eller etiske problemstillinger for yngre studenter
  • Innlegg på blogg
  • Skriftlig oppgave i fordypningstema
  • Planlegge, gjennomføre og drøfte et undervisningsopplegg knyttet til fordypningstema eller et selvvalgt sosiovitenskaplig tema.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent til fastsatte frister for å få gå opp til eksamen. Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i de to påfølgende semester etter godkjenningen.

Vurderingsform

Muntlig eksamen, 30 minutter, med utgangspunkt i både fellespensum og selvvalgt pensum.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Pensum, egne notater knyttet til pensum og eget innlevert arbeid knyttet til faget.

Mer om hjelpemidler