Hopp til innhald

MGBPE101 Pedagogikk og elevkunnskap, emne 1 - Lærerrollen og elevenes læring og utvikling

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Gjennom dette første pedagogikkemnet skal studentene oppnå kunnskaper om læring, utvikling og ferdigheter hos elever på trinn 1-7. Studentene skal arbeide med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i nær tilknytning til praksis. Emnet er det første av fire emner som til sammen utgjør 60 studiepoeng i faget pedagogikk og elevkunnskap.

Emnet tar utgangspunkt i gjeldende læreplaner og går inn i sentrale didaktiske prinsipp for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning med særlig vekt på:

  • Klasseledelse, kontaktlærerrollen og samspill i grupper
  • Begynneropplæring og grunnleggende ferdigheter på alle trinn
  • Didaktisk arbeid og vurderingsformer
  • Læring- og motivasjonsteorier
  • Observasjon som forskningsmetode

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om læringsteori, læringsstrategier, og om danning i ulike sosiale og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp i begynneropplæringen og grunnleggende ferdigheter
  • har kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer for elevene
  • har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling 
  • har kunnskap om klasseledelse, og om hvordan lærerens relasjonskompetanse kan bidra til økt læring for eleven
  • har kunnskap om hvordan praktiske og estetiske læringsprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og anvende systematisk observasjon, og analysere data fra observasjonen for å styrke elevens læringsprosess
  • kan anvende fagbegrep og begrunne sine didaktiske valg i teori om læring, begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter og undervisning
  • kan samarbeide om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
  • kan alene og sammen med medstudenter reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt læringsmiljø for elevene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning varierer mellom forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og arbeid i grupper. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer og refleksjon knyttet til det å skape sammenheng mellom forskningsbasert og erfaringsbaserte kunnskapsformer som inngår i i utdanningen. Dette kan omfatte både øvinger på høgskolen og utprøving i klasserommet på praksisskolen.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende krav må være godkjent for at studenten skal kunne meldes opp til eksamen:

  • Det er krav om fremmøte i minst 80% av den studentaktive undervisningen i emnet. Det vil si at det er obligatorisk oppmøte i seminar, ulike øvinger og arbeid i grupper. Nærmere retningslinjer blir gitt ved semesterstart.
  • Læringsmappe: Den enkelte student skal legge inn minimum 5 (fem) obligatoriske læringsaktiviteter i Canvas i løpet av semesteret. En av læringsaktivitetene skal knyttes til observasjon. Læringsaktivitetene skal være levert til oppsatt tid som blir satt i semesterplanen. Dersom de obligatoriske læringsoppdragene ikke blir levert i henhold til fristen, vurderes læringsmappen som "ikke levert".

Innleverte læringsaktiviteter kan benyttes i vurderingsmappen (eksamensmappen).

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang), eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.  

Vurderingsform

Vurderingsmappe.

Vurderingsmappen skal bestå av et utvalg elementer fra læringsmappen i tillegg til en overbyggende tekst. Dette danner grunnlag for fastsetting av karakter. Vurderingsmappen skal dokumentere faglig bredde og refleksjoner knyttet til arbeidet med læringsutbyttebeskrivelsene i emnet.

Vurderingsmappen skal bestå av:

  • 2 (to) studentvalgte og 1 lærervalgt arbeid. Disse hentes fra læringsaktiviteter i læringsmappen. Studenten skal ha fått mulighet til å revidere arbeidene etter tilbakemelding fra faglærer og/eller medstudenter.
  • 1 (en) overbyggende tekst/kappe som viser kandidatens profesjonelle utvikling og arbeidenes relevans sett opp imot læringsutbyttebeskrivelsene.

Alle de 4 (fire) elementene i vurderingsmappen må vurderes som bestått for at kandidaten skal få godkjent vurderingsmappen. Ved ikke bestått vurderingsmappe skal det leveres en omarbeidet vurderingsmappe til ny eksamen i påfølgende semester. 

Kriterier for vurderingsmappen blir gitt.

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved klage blir hele vurderingsmappen sendt til ny sensur. Ved ny eksamen skal det leveres en individuelt omarbeidet vurderingsmappe. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler