MGUMU501 Musikk 3, emne 1 - Vitenskapsteori, akademisk tekstarbeid, forskningsetikk og -metode
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi studentene et utvidet vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag for å lese og tolke musikkpedagogisk fag- og forskningslitteratur.
I arbeidet med emnet skal studentene få innsikt i vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål relatert til grunnskolen, og til musikkpedagogisk forskning og kunstdidaktisk utviklingsarbeid.
Masterskisse skal utarbeides i emnet.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har inngående praktisk og teoretisk kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske retninger, sentrale begreper og paradigmer
- Har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i FOU-prosjekter
- Har inngående kunnskap om forskningsetikk
- Har kunnskap om kunstfagsrelaterte og musikkdidaktiske tilnærminger til forskning og utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten
- Kan beskrive, anvende og drøfte ulike kunstfaglige og andre forskningsmetoder og tradisjoner, og relatere dem til grunnskolens musikkfag
- Kan vurdere, diskutere og anvende norsk og internasjonal metodelitteratur
- Kan utvikle design for FoU-arbeid
- Kan forholde seg til grunnskolen som empirisk felt på en etisk og reflektert måte
Generell kompetanse
Studenten
- Kan kommunisere skriftlig og muntlig om musikkpedagogisk, musikkdidaktisk og kunstfagbasert forskning på et analytisk og kritisk nivå
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Musikk 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilgrensende.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, veiledning, kollokviegrupper, nettdiskusjoner og selvstendig arbeid. Symposier, seminar og workshops.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Masterskisse må utarbeides i løpet av emnet. Retningslinjer for masterskissen vil foreligge ved oppstart av emnet.
- Arbeid knyttet til forskningsetikk.
Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent. De obligatoriske læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen, 5 dager.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler