Hopp til innhald

MGUMU501 Musikk 3, emne 1 - Vitenskapsteori, akademisk tekstarbeid, forskningsetikk og -metode

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Emnet skal gi studentene et utvidet vitenskapsteoretisk og metodisk grunnlag for å lese og tolke musikkpedagogisk fag- og forskningslitteratur.

I arbeidet med emnet skal studentene få innsikt i vitenskapsteoretiske og metodologiske spørsmål relatert til grunnskolen, og til musikkpedagogisk forskning og kunstdidaktisk utviklingsarbeid.

Masterskisse skal utarbeides i emnet.

Læringsutbytte

En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskaper

Studenten 

  • Har inngående praktisk og teoretisk kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske retninger, sentrale begreper og paradigmer  
  • Har praktisk og teoretisk kunnskap om fasene i FOU-prosjekter 
  • Har inngående kunnskap om forskningsetikk
  • Har kunnskap om kunstfagsrelaterte og musikkdidaktiske tilnærminger til forskning og utviklingsarbeid 

Ferdigheter

Studenten

  • Kan beskrive,  anvende og drøfte ulike kunstfaglige og andre forskningsmetoder og tradisjoner, og relatere dem til grunnskolens musikkfag 
  • Kan vurdere, diskutere og anvende norsk og internasjonal metodelitteratur
  • Kan utvikle design for FoU-arbeid
  • Kan forholde seg til grunnskolen som empirisk felt på en etisk og reflektert måte

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan kommunisere skriftlig og muntlig om musikkpedagogisk, musikkdidaktisk og kunstfagbasert forskning på et analytisk og kritisk nivå

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Musikk 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilgrensende.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, veiledning, kollokviegrupper, nettdiskusjoner og selvstendig arbeid. Symposier, seminar og workshops.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Masterskisse må utarbeides i løpet av emnet. Retningslinjer for masterskissen vil foreligge ved oppstart av emnet.
  • Arbeid knyttet til forskningsetikk.

Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent. De obligatoriske læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 5 dager. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler