MGUMU503 Musikk 3, emne 3 - Musikkpedagogisk grunnlagstenking, tradisjoner og utviklingstrekk
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
I dette emnet skal studentene tilegne seg inngående kunnskaper om musikkpedagogisk teori og praksis sett i lys av relevante tradisjoner og utviklingstrekk innen forskning og utviklingsarbeid, videreutvikle sin egen musikkfaglige kompetanse og kunne anvende og reflektere over slike kunnskaper og ferdigheter i forhold til grunnskolens opplæring.
Prosjektbeskrivelse for masteroppgaven skal utarbeides i løpet av emnet.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- Har avansert kunnskap om musikkpedagogikk som fagområde og forskningsfelt og kan sette dette i relasjon til grunnskolen som opplæringsarena i musikk
- Har avansert teoretisk og praktisk kunnskap om ungdoms musikkulturelle kontekster
- Har inngående kunnskap om musikalsk klasseledelse, musikalske arbeidsformer og lek, og estetiske læreprosesser for elever på mellom- og ungdomstrinnet
Ferdigheter
Studenten
- Kan videreutvikle egen utøverkompetanse og andre musikkfaglige ferdigheter og bruke denne kompetansen reflektert i grunnskolerelatert musikkpedagogisk virksomhet
- Kan vurdere, diskutere og anvende norsk og internasjonal musikkpedagogisk litteratur og læringsressurser som omhandler elevers læring, og forholdet mellom ungdom og musikk
- Kan bruke og vurdere digitale redskap i skapende og gjenskapende arbeid i musikkfaget på 5.-10. trinn
- Kan kommunisere skriftlig og muntlig om musikkpedagogiske grunnlagsproblemer på en analytisk og kritisk måte
- Kan analysere og vurdere læreplaner og elevers måloppnåelse i lys av gjeldende læreplan i musikk
Generell kompetanse
Studenten
- Kan bruke fagspesifikke begreper og perspektiv til å analysere og drøfte problemstillinger og empirisk materiale om grunnskolens musikkpedagogiske, kunstfagdidaktiske og estetiske fagfelt
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Musikk 1 og 2 (60 sp) i syklus 1, eller tilgrensende.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, litteraturstudier, forskningsarbeid og prosjekt, seminar og kollokviegrupper, workshop.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Ferdigstille prosjektbeskrivelse for masteroppgaven.
- Registrere masterstudien hos NSD ved behov
- Godkjent pålagte skriftlige og muntlige arbeider
- Det vil være krav om frammøte knyttet til noen av de obligatoriske læringsaktivitetene, eks. seminar om masterskisse og seminar om tidligere masteroppgaver.
Obligatoriske læringsaktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent. Disse må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Godkjente obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen (30 minutter) over oppgitt emne fra pensum. Eksamensoppgaver blir levert ut til alle studenter ca. 4 uker før eksamen, trekking finner sted 2 uker før eksamen.
Eksamensspråk er norsk eller engelsk (valgfritt).
10 minutters samtale med sensorene etter presentasjonen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler