MGUMU550 Musikk 3, emne 4 - Masteroppgave
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
I masterarbeidet skal studenten utarbeide og undersøke et problemområde som skal knyttes til teoretiske, metodologiske og musikkpedagogiske perspektiver, relevant for en grunnskolekontekst.
Studenten skal i samarbeid med veileder utvikle og gjennomføre et systematisk og selvstendig musikkpedagogisk FoU-arbeid. FoU-arbeidet skal framstilles som et helhetlig arbeid, enten i ren skriftlig form eller sammensatt av både skriftlige og andre deler (for eksempel dokumentasjon av skapende utviklingsarbeid i ulike format og medier) som samlet utgjør et hele. Dersom masteroppgaven er sammensatt av flere former, kan alternative former erstatte opp til 30% av den skriftlige formen. Masterarbeidet kan være del av et større forskningsprosjekt ved institusjonen.
Læringsutbytte
En student som har fullført emnet skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har avansert kunnskap om teori og metode for musikkpedagogisk FoU-arbeid i grunnskolen
- har inngående innsikt i forsknings- og yrkesetiske spørsmål og retningslinjer
- viser inngående oversikt over det musikkpedagogiske fag- og forskningsfeltet, og spesiell innsikt i valgte grunnskolerelaterte musikkpedagogiske problemområder.
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere kritisk over eget musikkpedagogisk FoU-arbeid.
- kan formulere, drøfte og utvikle presise forskningsspørsmål
- kan skaffe seg og opprettholde tilgang til det praktiske forskningsfeltet på en etisk forsvarlig måte
- kan orientere seg i nasjonal og internasjonal forskningslitteratur
Generell kompetanse
Studenten
- viser analytisk og kritisk tenkning i vurdering, valg, planlegging og gjennomføring av eget FoU-prosjekt
- anvender faglige kunnskaper på en reflektert og etisk måte i teori og praksis
- gir et selvstendig bidrag til det musikkpedagogiske fagfeltet i grunnskolen
- reflekterer over samfunnsmessige, skolerelaterte og profesjonsorienterte implikasjoner av eget FoU-arbeid
- setter eget arbeid inn i en vitenskapelig kontekst
Krav til forkunnskaper
Bestått FoU-oppgave.
Godkjent prosjektplan for masteroppgave fra MGUMU503.
Anbefalte forkunnskaper
MGUMU501, MGUMU502 og MGUMU503.
Undervisnings- og læringsformer
Selvstudium, arbeid i par/grupper, individuell og gruppeveiledning, formidling og aktiv deltakelse på fellessamlinger/seminar.
Mulighet for deltagelse på lokale, nasjonale og internasjonale FoU-seminarer med drøfting og framlegging av eget prosjekt, f.eks. i forskergrupper ved FLKI, på masterkurs i Nordisk nettverk for musikkpedagogikk (NNME) eller samlinger i regi av Grieg Research School in Interdisciplinary Music Studies.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Godkjent deltakelse på obligatoriske seminar: Studentene skal delta aktivt på fellessamlingene både med framlegg og formidling av eget prosjekt, og med kommentarer til andres prosjekter.
- Inngåelse av veiledningskontrakt og gjennomføring av denne (inkluderer eventuell samskriving).
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent for at studenten skal få gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Masteroppgaven leveres i form av en monografi som skrives på norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk. Oppgaven skal normalt være på 25 000 - 35 000 ord (Vedlegg ikke medregnet), med skriftstørrelse 11-12 pkt. og linjeavstand 1,5.
Dersom to skriver sammen skal omfanget normalt være på 35 000 - 45 000 ord, og det skal følge med et kort skriv på ca. 200 ord der det kommer fram hvordan partene har samarbeidet om oppgaven. Der skapende utviklingsarbeid inngår som del av masteroppgaven, blir den skriftlige delen redusert etter skjønn med inntil 30%.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Begrunnelse for karakter skal følge med sensurtidspunktet.
Dersom masteroppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i løpet av de to påfølgende semestrene. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny masteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler