Hopp til innhald

MGUNA502 Naturfag 3, emne 2 - Vitenskapsteori og metode

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

MGUNA502 er del av masterutdanningen i naturfag på GLU 1-7 og GLU 5-10. Emnet går i høstsemesteret 4. studieår. Sammen med MGUNA501 og MGUNA503 gir emnet kompetansegrunnlag for masteroppgave i naturfag.

Emnet består av fire ulike deler:

  • Vitenskapsteori og metodelære: Innføring i vitenskapsteori og i hvordan ulike vitenskapelige metoder er knyttet til kunnskapsbygging.  I denne gjennomgangen vil det også bli lagt vekt på å få frem kunnskap om hva de ulike vitenskapelige metodene har felles og hva som skiller dem.
  • Etikk: Innføring i forskingsetikk med vekt på utfordringer knytte til skoleforskning.
  • Oppgaveseminar: Emnet inneholder et obligatorisk seminar der studentene skal legge frem og delta i drøftinger av egen og andres oppgavefremlegg. Studentene skal også lære å lese artikler og reflektere over hvordan troverdighet blir skapt i vitenskapelig arbeid. Seminaret er med på å danne grunnlag for en senere prosjektplan for masteroppgaven.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte: 

Kunnskaper

Studenten skal ha

  • gode kunnskaper om vitenskaplige teorier og metoder i forskning på undervisning i naturfag
  • gode kunnskaper om etiske spørsmål knyttet til forskning på mennesker, særlig barn.
  • kjennskap til regler for innsamling av personsensitive data
  • gode kunnskaper om sentrale grunnsyn og diskusjoner i vitenskapsteori og metodelære
  • gode kunnskaper om historiske perspektiver på kunnskapsbygging i vitenskapen

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne presentere og utvikle metodiske tilnærminger
  • kunne planlegging og utprøving av en kvantitativ og en kvalitativ datainnsamlingsmetode som er aktuell i utdanningsforsking
  • kunne bruke og velge ulike kvantitative og kvalitative analyseverktøy, som for eksempel statistikkprogramvare, spørreskjema, tekstanalysemetoder, analyse av lærebøker, intervju, observasjon og andre kilder/data
  • kunne tolke, analysere og vurdere forsking fra naturfagdidaktisk litteratur, kunne vurdere sterke og svake sider og mangler ved ulike metodiske tilnærminger, kunne bruka disse ferdighetene til fremlegging av en problemstilling.

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne vurdere grunnleggende forskningsetiske problem i naturfagdidaktiske studier
  • kunne utarbeide og grunngi opplegg for et forskningsprosjekt 
  • ha god innsikt i analysemetoder som er relevante for forskningsprosjektet og masteroppgaven
  • forstå og kunne underbygge hovedtrekkene i deres eget prosjekt.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Naturfag 60 sp

Undervisnings- og læringsformer

En del av emnet vil være gitt som tradisjonelle forelesninger. En del vil være gitt som arbeid med enkelteksempler og med ulike artikler. Emnet vil også inneholde tre obligatoriske oppgaveseminar der studentene skal legge fram og delta aktivt i drøftingen av eget og andres oppgaveframlegg.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Skriftlig dokumentasjon av to forskningsprosjekter knyttet til oppgaveseminar om kvalitativ og kvantitativ metode.
  • Litteraturgjennomgang knytta til et selvvalgt naturfagdidaktisk/profesjonsrettet tema.
  • Et arbeid knyttet til forskningsetikk

En av de obligatoriske læringsaktivitetene i emnet skal knyttes til fagovergripende tema slik de står beskrevet i studieprogramplanen.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent til fastsatte frister for å få gå opp til eksamen. Godkjente læringsaktiviteter er gyldig i to påfølgende semester etter godkjenning.

Vurderingsform

Hjemmeeksamen, 10 dager, 3000 ord +/- 20 %. Nærmere opplysninger vil bli gitt ved semesterstart.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler