Hopp til innhald

MGUPØ401 Profesjonsemne 4

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Profesjonsundervisningen i GLU 5-10 består av ett emne som skal dekke ulike fagovergripende tema pr. studieår. Denne emneplanen gjelder for profesjonsundervisningen i 4. studieår.

Fagovergripende tema 4. studieår:

1. Psykososialt læringsmiljø

Utdanningen skal sikre at studenten får den ferdigheten, kunnskapen og kompetansen som en lærer må ha for å skape et trygt psykososialt læringsmiljø og forebygge og håndtere krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering. Utdanningen må gi studenten kunnskap og kompetanse til å møte ulike likestillingsutfordringer i skolen. Studenten skal kunne utøve et normkritisk perspektiv og ha øye for elevene sin psykiske helse og psykososiale risikofaktorer i skolehverdagen. På bakgrunn av faglige vurderinger skal studenten raskt kunne sette i verk nødvendige tiltak og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser. 

  • Å skape et godt psykososialt skolemiljø handler om å realisere elevenes menneskerettigheter (NOU 2015:2).   
  • §9A-2 slår fast at alle elever har rett til et godt og trygt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.   
  • Læringsmiljø kan oppfattes som de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene på skolen som har betydning for elevene sin helse, trivsel og læring (Meld. St. 28 (2015-2016), s. 14).   

2. Vold og overgrep

Utdanningen skal sikre at studenten har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, inkludert kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn. Studenten skal kunne identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep og kjenne til hvordan nødvendige tiltak skal settes i verk. Tema skal også koples til praksis. Studenter bør ha kunnskap om omfanget av vold og seksuelle overgrep i samfunnet, og de særskilte prosedyrene knyttet til varsling i saker der barn er utsett for vold og/eller overgrep. 

Anbefalt litteratur: Komplementerende kunnskap i grunnskolelærerutdanningene Eilifsen, Margareth (red.); Risøy, Bodil Kjesbo (red.) Universitetsforlaget, 2021, Totalt omfang: 200 s.

Læringsutbytte

1. Psykososialt læringsmiljø

Kunnskaper   

Studenten 

  • har kunnskap om barn og unges læring i ulike sosiale, flerkulturelle og digitale kontekster og om hvordan kunnskapen kan brukes for å skape et godt psykososialt læringsmiljø.  
  • har kunnskap om risikofaktorer og beskyttende faktorer knyttet til det psykososiale miljøet, og kan vurdere skolen som faktor i elevens psykososiale læringsmiljø.   
  • har kunnskap om hvordan diskriminering og ekskludering kan arte seg på ulike nivå i samfunnet og i skolen.   

Ferdigheter  

Studenten

  • kan bidra til å utvikle inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljø som tar vare på rettighetene til elevene.      
  • kan ta initiativ til og ivareta et godt samarbeid mellom skolen og hjemmet, og med relevante aktører i og utenfor skolen.  

Generell kompetanse   

Studenten 

  • kan med utgangspunkt i forskingsbasert og profesjonsrettet kunnskap grunngi egne pedagogiske og etiske valg når det gjelder forebygging og utvikling av psykososiale miljø i skolen.  

 

2. Vold og overgrep

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om ulike former for seksuelle overgrep og konsekvensene overgrep kan ha for barnet
  • kjenne til ulike former for seksuelle overgrep knyttet til unges nettbruk
  • har kunnskap om hvordan overgrep kan avdekkes, og kjenner til plikter og prosedyrer knyttet til varsling og oppfølging.

Ferdigheter

Studenten

  • kan bevisstgjøre og samtale med barn om vold og seksuelle overgrep, og ta opp tema i undervisningen.
  • kunne håndtere varsel om vold og seksuelle overgrep i tråd med retningslinjer og prosedyrer, og samarbeide om tiltak med aktuelle aktører med relevant kompetanse.

Generell kompetanse

Studenten

  • har et bevisst forhold til at barn kan være utsatt for vold og overgrep, kunne håndtere varsel i tråd med lovverket, og bidra til åpenhet om temaet i undervisninga.

Krav til forkunnskaper

MGUPØ101, MGUPØ201 og MGUPØ301 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen skjer i klasser, større grupper, digitalt og på ulike læringsarenaer. Aktiv studentdeltakelse er forventet og undervisningen vektlegger studentaktive læringsformer. 

Variasjon mellom introduksjoner, arbeid i grupper, utforming av tekst/podkast/film, digitale og fysiske rammer. 

Obligatorisk læringsaktivitet

I profesjonsøktene blir det lagt opp til læringsformer som krever aktiv studentdeltakelse. Det er derfor obligatorisk å delta på profesjonsøktene. 

For å få bestått emnet kreves det 80% oppmøte på profesjonsøktene. 

Vurderingsform

Obligatorisk oppmøte og aktiv studentdeltakelse.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

-

Mer om hjelpemidler