Hopp til innhald

NAB804 Naturfag 2, emne 2 - Den levende naturen 2

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Naturfag 2 er forankret i nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning 1-7. Videre er emnet forankret i eksisterende læreplan, og fagfornyelsen i grunnskolen.

Naturfag 2 består av to emner (NAB803 og NAB804), hvert på 15 studiepoeng:

  • Naturfag 2, emne 1 - Fysikk, kjemi og miljøutfordringer
  • Naturfag 2, emne 2 - Den levende naturen 2

Dette emnet (NAB804) legger hovedvekten på cellebiologi, genetikk, evolusjon, klima, og miljøutfordringer knyttet til den levende delen av naturen. Menneskets biologi (humanbiologi inklusiv helse) og hvordan biologi kan undervises på 1.-7. trinn i grunnskolen har også en sentral plass i dette emnet.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om vær- og klimasystemer, og kan drøfte problemstillinger knyttet til klimaendringer
  • har kunnskap om cellers oppbygging
  • har kunnskap om mekanismer bak genetisk variasjon, evolusjon og artsdannelse
  • har kunnskap om utfordringer og muligheter for bærekraftig liv i fremtiden med spesielt fokus på bevaring av biologisk mangfold
  • har kunnskap om tverrfaglig undervisning som ledd i utdanning for bærekraftig liv
  • har kunnskap om og kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling og genteknologi
  • har kunnskap om sentrale naturfagdidaktiske forskningsfokus
  • har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring relatert til et temaområde

Ferdigheter

Studenten

  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning og fagstoff og anvende dette i undervisning og i drøfting med kolleger
  • kan arbeide utforskende sammen med elever om biologiske problemstillinger
  • kan benytte naturfag som regifag i tverrfaglige undervisningssammenhenger
  • kan arbeide selvstendig og forskningsbasert med fagdidaktiske problemstillinger
  • kan formidle andres forskning på et akademisk nivå

  Generell kompetanse

  Studenten

  • har begynnende innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor profesjonsrettet forskning
  • kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag på 1.-7. trinn
  • kan gjennomføre naturfagundervisning i samsvar med gjeldende læreplan for barnetrinnet

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Naturfag 1 (NAB801 og NAB802) eller tilsvarende og Naturfag 2, emne 1 (NAB803) 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen går over ett semester (vår). Emnet er samlingsbasert (syv kursdager fordelt på tre samlinger) med oppgaveløsning og selvstudium mellom samlingene. Det gjennomføres digitale møter i forbindelse med to samlinger. 

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, demonstrasjoner, ekskursjoner, feltarbeid laboratorieøvelser, oppgaveløsning, undervisningsøvelser, didaktiske oppgaver og muntlige argumentasjonsøvelser. Gjennom disse varierte arbeidsformene vil de grunnleggende ferdigheter bli anvendt og utviklet. Studentene vil få erfaring med arbeidsformer som kan anvendes i grunnskolen.

Deler av pensum må leses som selvstudium. Det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom kollokviearbeid eller diskusjonsgrupper på Canvas.

Obligatoriske arbeider utføres på samlinger og i mellomperioder mellom samlingene. Studentene skal levere journaler fra pålagte øvelser og didaktiske arbeider. Nærmere spesifikasjon med frister for innlevering blir gitt i semesterplaner. Canvas er høgskolens studiestøttesystem, og det forutsettes brukt både til informasjon og til læringsaktiviteter. Studentene vil få veiledning både individuelt og i grupper gjennom hele studiet.

Studentene får underveisvurdering for læring ved at det gis tilbakemelding på obligatorisk innleverte arbeider.

Studentene vil få erfaring med bruk av ulike digitale verktøy på samlingene.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å kunne fremstille seg til eksamen må studentene ha deltatt på minst seks kursdager og ha bidratt i de studentaktive læringsaktivitetene. 

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktivitet får tilbud om å rette opp feil og mangler (1 gang) eller gjennomføre alternativ arbeidsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister.  

I emnet er det er tre obligatoriske læringsaktiviteter som er foranket i emnet sitt læringsutbytte.

  • Utforskende arbeid i biologi
  • Fordypning i artikler med naturfagdidaktisk innhold
  • Rapport fra feltarbeid i fjæra

Det er et krav at digitale verktøy blir brukt i minst en av de obligatoriske læringsaktivitetene. Det er videre et krav at erfaringer fra minst en av de obligatoriske oppgavene blir delt med eget kollegium.

Nærmere retningslinjer for læringsaktivitetene gis ved semesterstart. 

Godkjent læringsaktivitet er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.

Vurderingsform

Muntlig eksamen, ca. 30 minutter.

Studenten får ca. 30 minutter til forberedelse. 

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Mer om hjelpemidler