Hopp til innhald

ØAO016 Strategi og virksomhetsutvikling

Emneplan for studieåret 2023/2024

Innhold og oppbygning

Kurset gir en innføring i grunnleggende strategiske perspektiver og analyser. Gjennom kurset vil studentene opparbeide seg kunnskap om strategiske metoder og utvikle en forståelse for strategiske tenkning. Videre vil kurset gi studentene en innføring i grunnleggende virksomhetsutvikling.

Studentene vil jobbe i grupper med to arbeidskrav og en semesteroppgave. Disse er utformet slik at studentene får øvd på å anvende kunnskapene, ferdighetene og de generelle kompetansene beskrevet under.

Læringsutbytte

Studentene vil etter å ha gjennomført og bestått emnet ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som beskrevet under:

Kunnskaper:

  • Ha tilegnet seg god innsikt i strategiske problemstillinger.
  • Ha tilegnet seg innsikt i hva som skal til for å fatte strategiske beslutninger, og hvordan disse påvirkes av interne og eksterne forhold, samt bærekraft, samfunnsansvar og etikk.
  • Ha kunnskap om ulike strategiske tilnærminger basert på eksterne og interne analyser.
  • Ha en forståelse av hvordan virksomhetsutvikling henger sammen med andre fagområder som f.eks. økonomistyring, logistikk, organisasjon og markedsføring.
  • Ha kunnskaper om hvordan strategi og virksomhetsutvikling henger sammen og blir påvirket av interne og eksterne forhold.
  • Ha kunnskaper om hvordan man kan identifisere muligheter for virksomhetsutvikling, og hvordan man kan tilrettelegge for utnytting av disse.

Ferdigheter:

  • Kunne formulere en visjon og forretningsidé for en virksomhet
  • Kunne gjennomføre en strategisk analyse av en virksomhet (eksternt og internt), og kunne diskutere hvordan innsikt fra denne påvirker valg og implementering av strategi.
  • Kunne identifisere og analysere hvilke elementer som er viktige for en bedrifts evne til å skape verdi over tid.
  • Identifisere en virksomhets forretningsidé og -modell, viktige utfordringer internt og eksternt, hva som er viktig for virksomhetens verdiskapning, samt virksomhetens verdikonfigurasjon.
  • Identifisere og drøfte problemstillinger knyttet til strategiske valg og operasjonalisering av strategi, deriblant knyttet til etikk, samfunnsansvar og bærekraft.

Generell kompetanse:

  • Forstå̊ betydningen av strategi for den løpende drift av en virksomhet.
  • Evne til kritisk refleksjon rundt temaene i emnet.
  • Evne til å presentere fagstoff og analyse både skriftlig og muntlig.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskaper tilsvarende grunnleggende markedsføring (f.eks. BØA116) og grunnleggende organisasjonsfag (f.eks. BØA112). Noen forkunnskaper i samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi er en fordel.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å få lov å levere semesteroppgave må følgende to arbeidskrav være bestått:

  1. En skriftlig gruppeoppgave.
  2. Et skriftlig eller muntlig gruppearbeid som skal deles med klassen.

Obligatoriske arbeidskrav er gyldige i de 3 påfølgende semestrene.

Vurderingsform

Semesteroppgave som skal løses i grupper (100 % av endelig karakter)

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler