ØSS117 Markedsmakt og strategi
Emneplan for studieåret 2023/2024
Innhold og oppbygning
Hvorfor er Facebook gratis? Hvorfor er det så trangt å reise på økonomiklasse? I dette kurset bruker vi mikroøkonomi til å belyse disse og andre spørsmål om forretningsstrategi.
En rød tråd i kurset er at bedrifter med markedsmakt kan skreddersy sine priser og produkter etter kundenes preferanser. Vi vil legge særlig vekt på fire tema: monopolprising på kort og lang sikt, prisdiskriminering, digitale plattformer, og koblingssalg («bundling»).
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten ha inngående kunnskap om:
- Hvordan bedrifters prissetting avhenger av kundenes preferanser, tilgjengelig informasjon om betalingsvilje, og muligheten for nettverkseffekter.
- Hvordan ulike salgsstrategier påvirker forbruker- og totalvelferden.
Ferdigheter
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:
- Analysere bedrifters strategiske valg ved hjelp av mikroøkonomiske prinsipper og teorier.
- Identifisere ulike prisingsstrategier, og forklare grunnlaget for og effektene av disse.
Generell kompetanse
Etter å ha fullført dette kurset skal studenten være i stand til å:
- Anvende mikroøkonomi på praktiske problemstillinger.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
BØA111 Matematikk for økonomer og BØA203 Mikroøkonomi I, eller tilsvarende kurs.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og oppgaveløsning i plenum
Obligatorisk læringsaktivitet
En innlevering må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen 5 timer, karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle kalkulatormodeller er tillatt, med følgende unntak
- kalkulatoren skal ikke ha mulighet for mottak/sending
- kalkulatoren skal ikke kunne behandle symbolske matematiske uttrykk
- kalkulatoren kan ikke kobles til strømnettet
- kalkulatoren må ikke lage støy
Mer om hjelpemidler