Hopp til innhald

KUN809 3D-modellering, 3D-printing og laserkutting

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Studiet retter seg mot pedagoger innen visuelle kunstfag, design og håndverk i skole, barnehage, kulturskole og frivillig kulturliv.

I løpet av studiet lærer du om:

  • Digitale verktøy til 3d-modellering for visualisering, 3d-printing og laserkutting.
  • Fagdidaktiske problemstillinger knyttet til bruk av cad/cam i grunnskolen
  • Muligheter for koblinger mellom tradisjonelle håndverksteknikker, 3d-modellering og 3d-printing.

Gjennom studiet får du anledning til å utvikle deg i arbeid med programvare for modellering og konstruksjon i en kunst- og håndverksfaglig kontekst. Som student får du lære om og erfare kreative og estetiske læreprosesser i arbeid med utforsking av et utvalg skolerelevante verktøy og teknikker. Strategidokumentet Skaperglede, engasjement og utforskertrang vil være sentralt og danne utgangspunkt for fagdidaktisk refleksjon og diskusjon.

Studiet gir pedagoger innen visuell kunst, design og handverk økt kunnskap og bevissthet om egen undervisningspraksis. Det blir lagt til rette for at studentene setter innholdet i studiet inn i en kontekst som er relevant for den enkeltes arbeidsplass (barnehage/skole/kulturskole).

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Det blir to samlinger på hver to dager og fem undervisningsøkter på hver ca. 2 timer på nett, i tillegg til individuell veiledning og arbeid mellom samlingene. Det veksles mellom forelesning, studentpresentasjoner, bruk av instruksjonsvideoer og verkstedarbeid på campus.

Vurderingsform

Mappevurdering.

Mappen består av 3 praktiske arbeider med dokumentasjon av prosess og ett tilhørende refleksjonsnotat.

Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.

Ved ikke bestått kan det leveres forbedret versjon av mappen til ny eksamen.