ELE141 Elektrofaglig basis 1
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet gir, sammen med Elektrofaglig basis 2, en felles forståelse av elektriske og elektroniske systemer brukt i samtlige elektrofaglige disipliner. Emnet er bygget opp av tre moduler ved at det omhandler kretslære, digital elektronikk og måleteknikk.
- Kretslære: Likestrømkretser, elektrisk effekt og energi, Ohms lov og Kirchhoffs lover. Teknikker for analyse av resistive kretser. Kondensatorer og spoler samt opp- og utlading av RC og RL kretser.
- Digital elektronikk:Grunnleggende begreper, tallsystemer, logiske kretser, logiske funksjoner, design og analyse av kombinatoriske og sekvensielle kretser. Tilstandsmaskiner.
- Måleteknikk:Utvalgte sensorer, og kvaliteten av måledata fra disse.
Praktisk laboratoriearbeid er sentralt i kurset. Bruk av multimeter og andre instrumenter. Grunnleggende komponentlære, skjemategning og symbolbruk. Sikkerhet på laboratoriet og holdning til bruk og behandling av instrumenter.
Beregnings-, simulerings-, analyseverktøy blir benyttet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Studenten har kunnskaper om kretslære, digital elektronikk, elektromagnetisme og elektrisk ladning på komponentnivå og i et overordnet systemperspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- forstår begreper og klarer å måle strøm, spenning og resistans.
- forstår begreper og kan regne med Ohms lov, effekt og arbeid.
- kan regne og måle på serie- og parallelkretser.
- forstår og kan regne på Delta/Wye, Thevenin- og Nortonekvivalenter.
- forstår og kan regne på superposisjon, maske- og knutepunktanalyse.
- forstår og kan regne på maksimal effektoverføring.
- forstår oppbyggingen av spoler og kondensatorer og kan beregne henholdsvis kapasitans og induktans.
- kan beregne naturlig respons og trinnrespons for RC- og RL-kretser.
- forstår og kan regne på de ulike tallsystemene.
- forstår de ulike digitale portenes virkemåte og oppbygging, og kan bruke Boolsk algebra i kretsanalyse og design av digitale kretser.
- forstår låser og vipper og hvordan de er oppbygd.
- forstår hvordan adderer, komparatorer, kodere, dekodere og MUX og DEMUX er oppbygd og satt sammen i et system.
- kan designe og analysere tilstandsmaskiner.
- forstår utvalgte sensorer, og kvaliteten av måledata fra disse.
- kan arbeide i relevante elektrolaboratorier og behersker aktuelle metoder og verktøy.
- kan arbeide både selvstendig og i team med laboratorieoppgaver.
- behersker grunnleggende målemetoder og metodikk, bruk av relevante instrumenter og programvare i strukturert og målrettet arbeid.
Generell kompetanse
- Studenten kan formidle elektrofaglig informasjon knyttet til teorier, problemstillinger og løsninger.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, praktisk arbeid og regneøvinger
Obligatorisk læringsaktivitet
- 8 godkjente laboratorieøvinger. 5 med rapport. Obligatorisk fremmøte på laboratoriet.
- 5 godkjente innleveringer.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 4 timer
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler (som ikke innebærer kommunikasjon med andre personer under eksamen) er tillatt. Spørsmål og avklaringer med faglærere er tillatt.
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- ELE100 - Elektrofag I - Reduksjon: 10 studiepoeng
- EL2-100 - Elektro 1 - Reduksjon: 10 studiepoeng
- ELE143 - Elektrofagleg basis - Reduksjon: 5 studiepoeng
- MAS146 - Grunnleggjande elektroteknikk - Reduksjon: 5 studiepoeng
- ELE143D - Elektrofagleg basis - Reduksjon: 5 studiepoeng