Hopp til innhald

EVL-LPL215 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 2

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:

  • Barnehagen som utdanningskultur
  • Pedagogisk ledelse

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon
  • har kunnskap om barns psyko-sosiale læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, vurdere og gjennomføre kollektivt utviklings- og endringsarbeid på egen arbeidsplass der veiledning og oppfølging av ansatte inngår
  • kan være kritisk reflekterende

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø
  • kan utfordre måten en arbeider på i det daglige utfra teoretisk kunnskap og overordnet mål for barnehagen.

Krav til forkunnskaper

EVL-LPL115

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Læringsaktivitet 1: Du skal gjøre rede for valg av perspektiv på læringsmiljøet og ut fra kartleggingsarbeid skal du formulere et utkast til forskningsspørsmål / problemstilling til det aksjonsforskingsarbeidet som du vil bedre, endre eller utvikle.
  • Læringsaktivitet 2: Skriv inn problemstillingen og knytt teori til problemstillingen. Du skal også si noe om metode knyttet til aksjonsforsking generelt, og metode benyttet til innsamling av datamateriale.
  • Læringsaktivitet 3: Ha med problemstilling og bakgrunn, teori og metode. Til slutt skal dokumentasjon/datamateriale fra aksjonene (tiltak) drøftes oppimot problemstilling og teori.
  • Læringsaktivitet 4: Deltakelse i undervisning på samlinger og på nettmøter mellom samlingene.

Læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatt frist. Ved ikke godkjent på en av læringsaktivitetene, kan den aktuelle læringsaktiviteten tas på nytt neste gang emnet blir gjennomført.

Vurderingsform

Oppgave.

Karakter A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler