FLKI8101 Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og/eller skole, emne 1
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Studiet Profesjonsrettet veilederutdanning for praksislærere i barnehage og skole er et grunnemne og har som mål å legge til rette for at studentene utvikler grunnleggende kunnskap og innsikt i rollen som praksislærer.
Studiet tar utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om profesjonsveiledning av lærerstudenter der sentrale praktiske og teoretiske aspekter blir vektlagt.
Det er en fordel om studentene er aktivt involvert i veiledning av praksisstudenter/annen veiledningspraksis. Deltagernes veilederpraksis vil være sentralt i samarbeid, diskusjoner og obligatoriske oppgaver i studiet.
- Fordypning i veiledningsteori og veiledningsstrategier
- Kommunikasjon og samhandling
- Profesjonskvalifisering og praksislærer som lærerutdanner
- Lærerstudentens utfordringer og muligheter i overgang fra utdanning til læreryrket
- Fag og didaktikk i praksisopplæringen
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging
- har inngående kunnskap om praksisopplæring som profesjonskvalifisering i norsk barnehage/skole
- har kunnskap om læring og utviklingsprosesser hos lærerstudent, lærer og praksislærer
- har inngående kunnskap om etiske perspektiver i profesjonskvalifisering med vekt på veiledning av studenter
Ferdigheter
Studenten
- kan selvstendig utføre praksisveiledning tilpasset situasjon, lærerstudentens nivå og personlige utvikling
- kan forstå praksislærers ansvar og rolle i praksisopplæringen på ulike nivå
- kan mestre ulike kommunikasjonsferdigheter
- kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig profesjonsforståelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og tilrettelegge veiledning til ulike situasjoner og kontekster med utgangspunkt i praksisstudentens behov og integritet i praksissituasjonen
- kan kritisk vurdere ulike perspektiver ved praksisveiledning, med basis i sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er organisert som delemner der undervisningen består av nettbaserte læringsaktiviteter, fysiske samlinger med studentaktive arbeidsformer så som ferdighetstrening, veiledningsøvelser og arbeid i grupper.
I tillegg kommer nettbasert aktivitet organisert på tvers av barnehager/skoler, individuelt arbeid, nettmøter og selvstudier. Studentaktive studiegrupper. Det kreves aktiv deltagelse gjennom alle arbeidsformene, og der er obligatorisk oppmøte til all studentaktive arbeidsformer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk deltagelse i alle studentaktive undervisningsaktiviteter, og samarbeidsaktiviteter.
- Obligatoriske læringsaktiviteter i emnet: To skriftlige og et digitalt.
Læringsaktivitetene blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Alle læringsaktivitetene må være godkjent før eksamen.
Vurderingsform
Prosjektoppgave.
Videoopptak av en gjennomført veiledningssamtale, som er godkjent av veileder i forkant.
En skriftlig oppgave med utgangspunkt i videoopptaket.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon av tekstoppgaven i påfølgende semester, videoopptaket vil kunne brukes på nytt. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det leveres helt ny prosjektoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler