HEL512 Kommunikasjon, relasjon og samhandling
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet starter opp i første semester og ses som et grunnleggende fag for yrkesutøvelse når det gjelder kommunikasjon med barn, unge og deres familier, det å bygge en relasjon til barnet, unge og familien, samt samhandling med barn, unge og familiene deres. For å få frem en helhetlig forståelse hos studenten når det gjelder helsesykepleiefaget og yrkesutøvelsen, strekker emnet seg over tre semester med vurdering i 3.semester.
Emnet omfatter kommunikasjon, relasjon og samhandling på individ, gruppe og systemnivå. Det leggesvekt på å fremme veilednings- og pedagogiske ferdigheter, og helsepedagogikk inngår i emnet.
Studenten skal også utvikle sine kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og samhandling med fokus på tillit, brukermedvirkning og empowerment. Relasjonsbygging og formidling av trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres omsorgsgivere vektlegges. Emnet vil også inneholde:
Innhold:
- Kommunikasjon - ulike teorier
- Konsultasjonsformer og metoder i helsestasjons- og skolehelsetjenesten
- Familie og ressurstenkning
- Journalføring og dokumentasjon
- Flerkulturelt perspektiv på familie og barndom
- Modeller og metoder for atferdsendring
- Tverrfaglig samarbeid på individ og systemnivå
Kommunikasjonsteori gjennomgås før kommunikasjonsøvelser. Kommunikasjonsøvelsene vil skje i trygge omgivelser i basisgruppene.
Læringsutbytte
En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten…
- har avansert kunnskap om kommunikasjon og relasjonsbygging.
- har spesialisert kunnskap om samhandling, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid og tjenestekoordinering på individ-, gruppe- og systemnivå.
- har inngående kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig av kjønn, språk, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk, alder og familieform.
Ferdigheter: Studenten…
- kan bruke kunnskapsbaserte og helsepedagogiske metoder i helseopplysning, veiledning og rådgivning.
- kan bruke relevante metoder for å undervise i helsefremmende og forebyggende arbeid og endringsarbeid på en selvstendig måte.
Generell kompetanse: Studenten…
- kan formidle trygghet og tillit i møte med barn, unge og deres familie/omsorgsgiver.
- kan ivareta brukermedvirkning på individ-, gruppe- og systemnivå.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å arbeide kultursensitivt, samt å kunne kommunisere via tolk.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil være samlingsbasert og gjennomføres i semester 1, 2 og 3 med eksamen i 3.semester.
Arbeidsformene i studiet vil veksle mellom forelesninger, seminarer, gruppearbeid, simulering, kommunikasjonsøvelser og selvstudium. Studentene arbeider i grupper med tema kommunikasjon, relasjon og samhandling knyttet til helsesykepleiers arbeid innen helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Kommunikasjonsøvelser foregår i grupper. Gjennom kommunikasjonsøvelser skal studentene oppøve ferdigheter i kommunikasjon og formidling. Kommunikasjons- og praktiske øvelser krever obligatorisk tilstedeværelse og deltakelse.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- To kommunikasjonsøvelser.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen
- Studenten trekker et tema fra læringsutbyttebeskrivelsen HEL512, og gjør rede for hvordan hen vil gå frem i en gitt situasjon med utgangspunkt i relevant teori om kommunikasjon, samtale og veiledning. Studenten får tid til forberedelse i forkant av muntlig høring og spørsmål.
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen Ved ikke bestått fremstilles studentene til ny muntlig eksamen med trekk av nye tema.
Hjelpemidler ved eksamen
Notater fra forberedelse.
Mer om hjelpemidler