HEL514 Forskning og fagutvikling – prosjektplan
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
I dette emnet starter arbeidet med å utarbeide prosjektplan.
Studentene skal beskrive, legge frem og diskutere valgt tema og relevant problemstilling innenfor det helsesykepleiefaglig område. Emnet legger vekt på sammenheng mellom problemstilling, teoretisk forankring, valg av design og forskningsmetode. Emnet legger videre vekt på innføring i søknadsprosessen til regionale komiteer for forskningsetikk (REK), Kunnskapssektorens tjenesteleverandør (Sikt), tidligere norsk senter for forskningsdata (NSD) og personvernombudet ved empiriske studier.
Prosjektplanen skal inneholde følgende elementer:
- prosjektets teoretiske og empiriske bakgrunn, inkludert tidligere forskning, med vekt på systematisk litteratursøk
- temaområde, hensikt og problemstilling (forskningsspørsmål),
- metode, inkludert datainnsamlingsmetode, databehandling eller analyse form, og forskningsetiske vurderinger,
- fremdriftsplan og budsjett,
- relevante vedlegg og referanser.
Det er utviklet egne retningslinjer for prosjektplanen tilgjengelig på Canvas.
I dette emnet skal studenten utvikle en prosjektplan innenfor prosjekt fra samarbeidspartnere og HVL eller et selvvalgt tema. Prosjektplanen skal rette seg mot forskning og fagutvikling av helsestasjons- og skolehelsetjenesten knyttet til helsesykepleiers faglige og kliniske utfordringer og problemområder, kunnskaper og kunnskapsutvikling.
Studenten skal vise evne til planlegging og gjennomføring av et selvstendig forsknings- og fagutviklingsarbeid gjennom prosjektbeskrivelsen, samt kunne formidle eget prosjekt muntlig og skriftlig.
Studenten skal gjennom prosjektplanen vise evne til analytisk tenkning, vurdering av kilder og tidligere forskning, vurdere kliniske, faglige og etiske problemstillinger i helsesykepleiefaget og klinisk praksis.
Studenten må gjennom prosjektplanen anvende sine kunnskaper og ferdigheter i innhenting av forskningsbasert kunnskap, kunne kritisk vurdere kvalitet og resultater av denne, samt vurdere og begrunne relevante forskningsmetoder for innhenting og produksjon av ny kunnskap.
Læringsutbytte
En student med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har inngående kunnskap om fagområdets historie, vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk.
Ferdigheter:
Studenten…
- kan analysere kilder, kliniske, faglige og etiske problemstillinger med implikasjon forhelsesykepleiepraksis.
- kan planlegge og gjennomføre et selvstendig fagutviklingsarbeid.
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan formidle eget fag og forskning i møte med befolkning, samarbeidspartnere, og beslutningstakere lokalt, nasjonalt og globalt.
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å innhente relevant forskningsbasertkunnskap og kritisk vurdere kvalitet, resultater og konklusjon og vurdere overførbarhet og implikasjoner for egen praksis.
Krav til forkunnskaper
Bestått HEL510 - Folkehelsearbeid
Anbefalte forkunnskaper
HEL511 - Barn, unge og deres familier
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og veiledning gjennomføres i vår semesteret med eksamen i mai.
Parallelt med dette emnet gis det undervisning i MAMET1HE Vitenskapsteori, etikk og metode, som legger grunnlaget for forståelse for utvikling av et fag og forskningsprosjekt. Det tilrettelegges for undervisning i prosjektarbeid, prosjektplanutvikling, akademisk skriving, systematiske litteratursøk.
Det blir en veksling mellom forelesninger, veiledning, oppgaveseminar/prosjektseminar og selvstudium.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Prosjektskisse (innleveres før seminar som er i grupper med veileder)
- Det tilbys veiledning inntil tre ganger, der to av veiledningene er obligatoriske
- Deltakelse på oppgave/fagseminar og presentasjon i løpet av semesteret (prosjektplanseminar) med tilbakemelding fra medstudenter og veileder
Godkjent arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenning.
Vurderingsform
Oppgave i form av en prosjektplan med et omfang på inntil 3500 ord
Studenten kan velge å skrive individuell prosjektplan eller i gruppe på to studenter.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Ny eksamen
Dersom eksamen vurderes til ikke bestått, skal studentene levere en bearbeidet versjon av originalarbeidet til ny eksamen i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon en gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler