Hopp til innhald

MAKP402 Implementering II: integrere forskning, profesjons- og brukerkunnskap

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

Dette emnet er en videreføring av emnet MAKP202 Implementering: anvende forskning, kartlegge og endre praksis. Emnet har to særskilte fokus:

1) brukermedvirkning på ulike nivåer i helsetjenesten

2) kvalitativ forskning i kunnskapsbasert praksis (KBP)

I møte med brukere av helsetjenestene skal helsepersonell bruke den mest pålitelige forskningsbaserte kunnskapen, sammen med egen erfaring og brukerkunnskap. Studenten lærer å operasjonalisere brukermedvirkning på ulike nivåer i helsetjenesten og får kompetanse på metoder for brukermedvirkning i praksis. Det legges særlig vekt på samvalg og metoder for å fremme brukeres helsekompetanse, det vil si å kunne finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å ta informerte beslutninger om helse i hverdagen.

Klinisk erfaring og brukererfaringer er sentralt i KBP, og erfaringer kan best belyses kvalitativ forskning. Kvalitativ forskning er derfor sentral for å få frem erfaringer fra både helsepersonell og brukere, for å forstå hvilke faktorer som innvirker på endrings- og implementeringsprosesser, og for å forstå hvordan brukere, helsepersonell og andre påvirkes av slike prosesser. I løpet av de siste tiårene har oppsummert kvalitativ forskning vokst frem som et anerkjent grunnlag for KBP, på lik linje med andre former for oppsummert forskning. Studenten lærer å kritisk vurdere kvalitative studier og oppsummeringer som er relevante for implementering og brukermedvirkning.

Følgende temaer omhandles:

  • ulike typer kunnskapsoppsummeringer
  • brukermedvirkning på individ-, tjeneste- og systemnivå
  • metoder for å fremme helsekompetanse i befolkningen og i tjenestene
  • samvalg: integrere kunnskap fra forskning, erfaringer og brukere i møtet mellom bruker og helsepersonell
  • hvordan formidle forskningsbasert kunnskap, herunder informasjon om risiko og usikkerhet?
  • kvalitative kunnskapsoppsummeringer: hva karakteriserer dem, hvordan utformes de, hvordan vurdere deres metodiske kvalitet og tilliten til funnene i dem?
  • hvordan bruke kvalitative kunnskapsoppsummeringer for å fange opp erfaringer eller perspektiver fra brukere og helsepersonell, eller for å fange opp faktorer som påvirker implementering i en lokal, nasjonal eller global kontekst

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten...

  • har inngående kunnskap om hvordan brukermedvirkning skjer på ulike nivåer i helsetjenesten.
  • kan kritisk reflektere over hvordan helsekompetanse innvirker på brukermedvirkning og samvalg.
  • har avansert kunnskap om samvalg som en beslutningsprosess.
  • har avansert kunnskap om hva som kjennetegner ulike typer oversikter og kunnskapsoppsummeringer.
  • har avansert kunnskap om kvalitative kunnskapsoppsummeringer og hvilken betydning de har i beslutnings- og endringsprosesser.
  • kan kritisk reflektere over hvordan kunnskap fra forskning, profesjonskunnskap og brukerkunnskap kan påvirke praksis.

Ferdigheter:

Studenten...

  • kan vurdere om samvalgsverktøy og annen helseinformasjon legger til rette for at brukere kan ta informerte valg.
  • kan gjennomføre en strukturert samvalgsprosess.
  • kan vurdere og foreslå tiltak for å fremme samvalg, basert på forskning, relevant teori, og erfaringer fra praksis.
  • kan vurdere metodisk kvalitet på kvalitative enkeltstudier og kunnskapsoppsummeringer, og bedømme hvordan slik kunnskap kan brukes i endringsarbeid og for å fremme brukermedvirkning i helsetjenesten.

Generell kompetanse:

Studenten...

  • kan analysere problemstillinger om brukermedvirkning i endrings- og kvalitetsforbedringsarbeid.
  • kan formidle kritiske refleksjoner, faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner om KBP, implementering og brukermedvirkning til fagfelt og brukere.

Krav til forkunnskaper

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne for andre som ikke er tatt opp på studieretningen så lenge de oppfyller søknadskriteriene for masterstudiet.

Anbefalte forkunnskaper

Emne MAKP102 og emne MAKP202

Undervisnings- og læringsformer

Emnet kombinerer i digital undervisning med en samling midtveis i semesteret på campus Bergen. Den digitale undervisningen består av webinarer og læringsressurser i form av videoforelesninger, instruksjonsvideoer, interaktive elementer og selvtester. På samlingen legges det opp til studentaktivt arbeid slik som seminarer med fremlegg og diskusjon, gruppearbeid, øvingsoppgaver og ferdighetstrening. Læringsplattformen Canvas blir brukt for digital undervisning og for kommunikasjon mellom lærere og studenter. Studentene oppfordres til å samarbeide også mellom samlingene.

Undervisningen er delt i tematiske bolker og studenten jobber ut fra ukeplaner med oppsatte studieaktiviteter. Det forventes selvstudier utover undervisningen i emnet og en arbeidsinnsats tilsvarende 20 timer per uke.

Samlingen i Bergen går over 3-4 dager. Noen aktiviteter på samlingen er knyttet til de obligatoriske læringsaktivitetene i emnet..

Undervisningen samkjøres med undervisning i emnet MAKPE420 på studieretning ergoterapi og MAKPR421 Implementering II: integrere forskning, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap i radiografi.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Innlevering av to individuelle oppgaver (300 - 400 ord).
  2. Gruppeoppgave: Vurdere metodisk kvalitet på (i) en gitt kvalitativ enkeltstudie og (ii) en gitt kvalitativ kunnskapsoppsummering, innenfor implementering/brukermedvirkning.
  3. Gruppeoppgave: Vurdere et samvalgsverktøy innenfor et gitt tema.

Læringsaktivitetene er gyldig i fire påfølgende semestre.

Vurderingsform

Oppgave

Studenten kan velge mellom to oppgaver, en om samvalg eller en om helsekompetanse.

Omfang: Maksimalt 3600 ord

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen

Ved ikke bestått eksamen bearbeider studenten besvarelsen til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • MAKP401 - Implementering II: Integrere forskning, profesjons- og brukarkunnskap - Reduksjon: 15 studiepoeng