PHA503 Innføring i vitenskap og metode
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet omhandler sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner og perspektiver, og fokuserer på hvordan de kommer til uttrykk i valg av metode, analyse av data og formidling. Fokus er rettet mot vitenskapelig virksomhet generelt og forskning innen Psykisk helse- og rusarbeid spesielt. Evne og vilje til å stille kritiske vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske spørsmål ved hvordan forskningsprosjekter planlegges, gjennomføres og formidles i vitenskapelige publikasjoner, er sentralt på emnet.
- Innføring i vitenskapsteori
- Akademisk skriving og formidling
- Karakteristika ved kvantitativ og kvalitativ metode
Emnet kan søkes som enkeltemne, men kun for utvalgt søkergruppe.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:Studenten...
- har bred kunnskap om vitenskapsteoretiske tradisjoner og perspektiver
- har kjennskap til karakteristika ved kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
- har bred kjennskap til etiske og metodiske utfordringer av spesielt stor relevans for Psykisk helse- og rusarbeid
Ferdigheter:Studenten...
- kan kritisk evaluere metodologiske aspekter ved kvalitative og kvantitative forskningsprosjekt
- kan kritisk vurdere kildebruk i vitenskapelige publikasjoner
- kan anvende sine kunnskaper til å stille kritiske vitenskapsteoretiske, metodologiske og etiske spørsmål ved hvordan forskningsprosjekter planlegges, gjennomføres og formidles i vitenskapelige publikasjoner
Generell kompetanse:Studenten...
- kan reflektere rundt karakteristika ved vitenskapelig virksomhet generelt, og innen psykisk helse- og rusarbeid spesielt
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Selvstudier
- Gruppearbeid
- Seminar
Gruppearbeid med fokus på kritisk gjennomlesning av vitenskapelige artikler med spesiell relevans for fagfeltet. Lærer veileder gruppene og gruppene har muntlig framlegg med påfølgende plenumsdiskusjon.
Obligatorisk læringsaktivitet
Tilstedeværelse i 80% i studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning.
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Seminardeltakelse
- Gruppearbeid
Vurderingsform
Eksamen Individuell skriftlig skoleeksamen, 4 timer.
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A - F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen Ny eksamen blir gjennomført med samme form som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler