Hopp til innhald

PHA506 Utvikling og utøvelse av relasjonskompetanse i praksis

Emneplan for studieåret 2024/2025

Innhold og oppbygning

  • Brukerinnflytelse
  • Bedringsprossesser
  • Kommunikasjon og samhandling i familier, grupper og nettverk
  • Relasjon som basis for omsorg, hjelp og behandling i utøvelsen av psykisk helse- og rusarbeid
  • Forståelse, vurdering og handlingsalternativer ut fra ulike perspektiver
  • Etiske dilemma knyttet til utøvelse av psykisk helse- og rusarbeid
  • Pårørende-/nettverksarbeid og tverrfaglig samarbeid
  • Rus og psykisk lidelse
  • Intervensjon i forhold til ulike problemområder / lidelser / psykososiale problem
  • Migrasjon og psykisk helse
  • Medikamentell behandling av psykiske lidelser

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:Studenten...

  • har inngående kunnskap bedringsprosesser i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusproblematikk

Ferdigheter:Studenten...

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon og terapeutisk tilnærming basert på brukermedvirkning
  • kan anvende kunnskaper om kommunikasjon og samhandling knyttet til tvangs- og konfliktsituasjoner og analysere etiske dilemma knyttet til profesjonsutøvelsen
  • kan anvende relasjons-kompetanse i arbeid med individ, gruppe, familie og lokalsamfunn
  • kan delta i og stimulere til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • kan sette seg inn i hvordan psykisk lidelse kan oppleves og hvilke konsekvenser det kan medføre i menneskers dagligliv

Generell kompetanse:Studenten...

  • kan anvende sin relasjonskompetanse på en etisk reflektert måte i møte med mennesker med psykiske lidelser og rusproblematikk og deres pårørende
  • kan veilede og dele kunnskap i utøvelsen av psykisk helse- og rusarbeid i tråd med de profesjonelle retningslinjer som til enhver tid foreligger
  • kan reflektere over egen rolle og fagutøvelse basert på brukermedvirkning i samhandling med brukere/pasienter, pårørende og andre fagpersoner

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

  • Individuelt skriftlig arbeid og refleksjonsnotat.
  • Prosessveiledning i grupper foregår ved høgskolen. Gruppens veileder er ansatte fagpersoner med veiledningskompetanse.
  • Praksisutøvelse under veiledning
  • Selvstudie / individuell fordypning

Prosessveiledningsgruppene fokuserer på egenutvikling i forhold til egen rolle og ansvar i faglig oppfølging av brukere/pasienter, egen kommunikasjonsform, følelsesmessige reaksjoner og ulike samarbeidsrelasjoner.

Obligatorisk læringsaktivitet

Prosessveiledning i gruppe

Vurderingsform

Praksis 9 uker

Praksis blir vurdert samlet etter en avsluttende vurdering av studentens prestasjon i praksisperioden.

Inkludert i vurderingsgrunnlaget er praksisrapporten fra praksisveileder samt følgende skriftlige krav:

  • læringsutbyttedokument for praksis
  • midt- og sluttevalueringsdokument, i samråd med praksisveileder

Studenten skal i tillegg delta i prosessveiledningsgruppe.

For å få bestått praksis, må studenten nå læringsutbyttet og oppfylle krav til 90% oppmøte i praksis. Krav til oppmøte kan ikke fravikes på grunn av sykdom, jf. Forskrift om studium og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet

Vurderingsuttrykk Bestått / Ikke bestått.

Fravær over 10% gir ikke bestått praksis.

Ny praksisperiode Dersom en praksisperiode vurderes til ikke bestått, må hele praksisperioden tas om igjen før studenten kan gå videre i studiet. Studenten må gjennomføre ny praksisperiode neste gang denne arrangeres. Jamfør Forskrift om studier og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet. Se også: Forskrift om studium og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet av 01.08.2019, kapittel 10 for mer utfyllende informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. For mer informasjon om bruk av kunstig intelligens (KI) se Innlevering av heimeeksamen og oppgåver - Høgskulen på Vestlandet (hvl.no)

Mer om hjelpemidler