RAD210 Magnetisk resonans (MR) - Fysiske prinsipper og bildedannelse
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet tilrettelegger for at studentene skal tilegne seg kunnskap om apparatlære, fysiske prinsipper og bildedannelse innen MR. I emnet vektlegges også sikkerhet, bildekvalitet og MR-kontrastmidler. Videre omhandler emnet funksjonelle avbildningsteknikker og bildebehandling.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har bred kunnskap om grunnleggende prinsipper innen fysikk, apparatlære, bildedannelse, opptaksteknikker og sikkerhet knyttet til MR
- kjenner til retningslinjer og anbefalinger for MR-sikkerhet
- har kunnskap om ulike metoder for å vurdere og måle bildekvalitet i MR
- har kunnskap om MR-kontrastmidler og deres bivirkninger
Ferdigheter:
Studenten…
- kan anvende kunnskap innen fysikk og apparatlære til å optimalisere gjennomføringen av MR-undersøkelse
- kan vurdere teknisk og diagnostisk bildekvalitet ved MR-undersøkelser
- kan kjenne igjen ulike bildevektinger som for eksempel T1-vekting, T2-vekting, DWI, fettsatureringsteknikker osv.
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan formidle og diskutere sentrale tekniske problemstillinger innen MR
- har innsikt i oppbygning og virkemåte for MR-utstyr
- har innsikt i sikkerhetsprosedyrer innen MR
Krav til forkunnskaper
Bestått første semester.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått første studieår.
Undervisnings- og læringsformer
I emnet vil studentaktive læringsformer benyttes for å involvere studentene i teoretisk læring, muliggjøre praktisk utprøving av teoretiske prinsipper, og for å legge til rette for diskusjoner, samarbeidslæring og øvelse i å presentere relevant stoff. Arbeidsformer som benyttes er forelesninger, selvstudie, gruppearbeid, teambased learning, seminar, laboratorieøvelser på SimArena, og tverrprofesjonelt samarbeid i grupper. Digitale læringsressurser vil benyttes, blant annet som forberedelser til undervisning og ferdighetstrening.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Aktiv tilstedeværelse i 80% i studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning (inkludert labøvinger)
- Skriflige oppgaveinnleveringer, krav om 75 % godkjent
- Gruppearbeid med framlegg i seminar
Læringsaktiviteten er gyldig i 4 semestre.
Vurderingsform
Eksamen
4 timer skriftlig skoleeksamen.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen gjennomføres ny eksamen på samme måte som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler