RAD220 Radiografi i diagnostikk og behandling
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Emnet omhandler fagområdene CT, MR, angiografi og intervensjon, mammografi, ultralyd og stråleterapi.
Sentralt i emnet er teknologi, anvendelse og metodiske undersøkelsesprinsipper relatert til diagnostikk og behandling. I emnet vektlegges den onkologiske pasient og radiografens ansvar for å ivareta pasienten. En kunnskapsbasert tilnærmingsmåte er gjennomgående i emnet.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten…
- har kunnskap om hvordan patologiske prosesser påvirker gjennomføring av bildediagnostiske undersøkelser og behandling, inkludert CT og MR
- kjenner til fysikk, apparatlære, bildedannelse og opptaksteknikker knyttet til angio-intervensjon, mammografi, ultralyd og stråleterapi
- har kunnskap om kliniske symptomer og sykdomstegn ved ulike onkologiske tilstander
- har kunnskap om veiledningsteorier i relasjonsbygging ved ivaretakelse av pasienter
- har kunnskap om stråleterapiprosessen
- har kunnskap om stråling og strålevern relatert til mennesker og miljø og hvordan medisinsk stråling bidrar til stråledose for pasienter og befolkningen generelt
- har kunnskap om risiko ved bruk av ioniserende og ikke-ioniserende stråling og hvordan celler og DNA påvirkes
- har kjennskap til forskjeller, styrker og begrensninger ved ulike typer forskningsbaserte kilder
- har kjennskap til prinsipper for kritisk vurdering av forskningsbasert kunnskap
- har kjennskap til om relevante statistiske begreper
Ferdigheter:
Studenten…
- kan vurdere fremstilling av vanlig forekommende onkologiske og andre patologiske tilstander på diagnostiske bilder
- benytte ulike bildebehandlingsteknikker og vurdere sammenhengen mellom disse og bildekvalitet
- kan gi informasjon og råd til pasient og pårørende, med utgangspunkt i det enkelte menneskets behov
- kan beherske hygieniske prinsipper, inkludert sterile prosedyrer, for å forhindre smittespredning
- kan vurdere berettigelse og anvende strålevernprinsipper for å optimalisere bruk av ioniserende og ikke-ioniserende stråling
- kan anvende faglig kunnskap om ikke ioniserende og ioniserende stråling til å informere pasient og pårørende
- kan ved hjelp av sjekklister kritisk vurdere metodisk kvalitet ved forskning, tolke resultater og vurdere overførbarhet
Generell kompetanse:
Studenten…
- kan ved hjelp av radiografiprosessen planlegge, tilpasse og utføre radiografiske undersøkelser ved ulike modaliteter
- kan systematisk vurdere kvalitet av eget radiografifaglige arbeid og bildemateriale som grunnlag for sikker diagnostikk og behandling
- kan formidle legemiddelinformasjon om bruk, bivirkninger og identifisere risikofaktorer ved bruk av aktuelle legemidler
- kan reflektere rundt anvendelse av legemidler opp mot bildediagnostiske undersøkelser og behandling samt interaksjoner og bivirkninger
- kan formidle sentralt fagstoff og veilede brukere, pasienter og pårørende som er i mestrings- og endringsprosesser
- har innsikt i sikker strålebruk og optimalisering i overenstemmelse med lover, regler og prinsipper for strålevern
- har innsikt i radiografens rolle i faglige beslutningsprosesser som for eksempel screeningprogram og pakkeforløp
- kan utrede faglige spørsmål ved å benytte arbeids- og tenkemåten kunnskapsbasert praksis, med særlig vekt på kritisk vurdering og skriftlig framstilling
Krav til forkunnskaper
Bestått første studieår.
Anbefalte forkunnskaper
RAD200, RAD210 og RADP2 og RADP3
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet vil studentaktive læringsformer benyttes for å involvere studentene i teoretisk læring, muliggjøre praktisk utprøving av ferdigheter, og for å legge til rette for diskusjoner, samarbeidslæring og øvelse i å presentere relevant stoff knyttet til ulike case eller læringssituasjoner. Ulike arbeidsformer er gruppearbeid, forelesninger, selvstudie, team-based learning/omvendt klasserom, seminar, simulering- og ferdighetstrening på SimArena. Digitale læringsressurser vil benyttes, blant annet som forberedelser til undervisning og ferdighetstrening.
Kunnskapsbasert praksis (KBP) benyttes som arbeidsmetode i deler av emnet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1. Tilstedeværelse 80% i studentaktiviserende- og erfaringsbasert undervisning (seminar, gruppearbeid, ferdighetstrening)
2. Test i form av multiple choice (MC) i mammografi og ultralyd som må være 70% rett for å få godkjent, 2 forsøk
3. Optimalisering av CT protokoller på SimArena med muntlig fremlegg i grupper på seminar, inkludert innlevert av skriftlig materiale innen oppgitt frist, 2 forsøk
4. Skriftlig arbeid i gruppe (2500 ord +/- 10%) med tema kunnskapsbasert praksis (KBP) innen stråleterapi inkludert skriftlig tilbakemelding til medstudentgruppe (400 ord +/- 10%)
Læringsaktivitetene er gyldig i 4 semestre.
Vurderingsform
Muntlig eksamen
Studenten blir hørt i tema knyttet til læringsutbyttene. Studenten kan også bli prøvd i ferdigheter. Varighet 45 minutter.
Tid og sted for eksamen, se Studentweb.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen gjennomføres ny eksamen på samme måte som ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- BRA211 - Radiografisk biletframstilling og behandling - metodiske prinsipp og kliniske bruksområder - Reduksjon: 10 studiepoeng
- BRA302 - Stråleterapi og onkologi - Reduksjon: 5 studiepoeng