SAM801 Livsmestring i et tverrfaglig perspektiv
Emneplan for studieåret 2024/2025
Innhold og oppbygning
Dette studiet tar for seg begrepet «livsmestring» som mellom anna er brukt i den norske læreplanen (LK20). I overordna del av LK20 er tre tverrfaglige temaer inkludert: 1) folkehelse og livsmestring, 2) demokrati og medborgerskap, og 3) bærekraftig utvikling.
Disse tre temaene er introdusert med utgangspunkt i «aktuelle samfunnsutfordringer som krever engasjement og innsats både hos enkeltmenneske og fellesskapet», og har på ulike måter sammenheng med elevenes livsmestring og fremtidigsutsikter. Gjennom teori og praktiske eksempler tar emnet opp hvordan arbeidet med livsmestring kan integreres i skolehverdagen, gjennom undervisningen i hvert enkelt fag, i arbeid på tvers av fag, og gjenspeiles i hele skolestrukturen. Begrepet «livsmestring» utforskes: hva kan livsmestring innebære i et individuelt perspektiv, så vel som i et kollektivt perspektiv? Hvordan er de ulike tolkninger av begrepet livsmestring, og hvordan kan skolen forholde seg til spenningen mellom de ulike tolkninger?
En sentral problemstilling i emnet er hvordan skolen kan knytte elevenes livsverden til de store tverrfaglige samfunnsutfordringene, både med tanke på deres nærmiljø og til nasjonale og globale forhold. Emnet tar opp hvordan kulturelle trender og særtrekk preger fellesskapet i skolen og samfunnet, og dermed også påvirker den enkeltes opplevelse av livskvalitet og mestring.
Studiet er bygd opp rundt fire moduler:
- Kontekst – «livsmestring» og «aktuelle samfunnsutfordringer»:
Utdyping av bakgrunnen for at «livsmestring» kom inn som tverrfaglig tema i (LK20), i sammenheng med formuleringen «aktuelle samfunnsutfordringer». Hvilke erfaringer er gjort i norsk skole når det gjelder tverrfaglig arbeid med livsmestring? - Livsmestring – en begrepsgjennomgang: Perspektiver på livsmestring fra ulike fagdisipliner. Hva påvirker livskvalitet, livsmot og fremtidsutsikter, både i den enkeltes liv og på et kollektivt, samfunnsmessig nivå?
- Kollektive livsfortellinger i vår samtid: Kulturelle trender og aktuelle utviklingstrekk er med på å forme fortellinger om livet. Slike fortellinger preger hvilke forventinger barn og unge har til livet, til seg selv og andre, og til det samfunnet som skapes i fellesskap. Hvilke innfallsvinkler finnes i vårt samfunn generelt – og i skolen spesielt – til å formulere problemforståelser og mulige tiltak når det gjelder «livsmestring»?
- Konkrete eksempler på potensiale for tverrfaglig arbeid med «livsmestring»:
Det finnes mange ulike eksempler på hvordan profesjonsfellesskapet kan arbeide med livsmestring og framtidsforventninger i et tverrfaglig og helhetlig perspektiv. Denne modulen gir mulighet til å konkretisere tematikken i studentenes egen arbeidshverdag, enten gjennom et arbeid i eget kollegafellesskap eller med en elevgruppe.
Studiet har en utviklings- og praksisorientert tilnærming med vekt på videreutvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Dette forutsetter egenaktivitet på og mellom samlingene, i tillegg til noe samarbeid i grupper mellom samlingene.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten skal ha kunnskap om
- overordnet del av LK20, og særlig delen som gjelder de tverrfaglige temaene
- begrepet «livsmestring» i lys av «aktuelle samfunnsutfordringer»
- ulike perspektiv på livskvalitet og framtidsforventninger, både på individ- og samfunnsnivå
- hvordan skolens læringsmiljø kan fremme og hemme elevens livsmestring og framtidsforventninger, i arbeidet med ulike fag og på tvers av fag
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- ha innsikt i og kunne reflektere over begrepet livsmestring, og hvilke mening det kan ha i skolehverdagen, i et tverrfaglig og helhetlig perspektiv
- bidra i profesjonsfellesskapet med bevisstheten rundt hvordan skolen påvirker elevenes livsmestring og framtidsforventninger
- planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et undervisningopplegg og/eller et kollegabasert utviklingsarbeid knyttet til livsmestring og samfunnsutfordringer.
Generell kompetanse
Studenten skal kunne
- bidra konstruktivt i profesjonsfelleskapet med bevisstgjøring om elevens livsmestring og framtidsforventninger, i helhetlig perspektiv (individuelt og strukturelt)
- bidra til kritisk, konstruktiv refleksjon og nytenking på egen skole om helhetlig tilnærming til livsmestring, med utgangspunkt i de tre tverrfaglige temaene i LK20.
- bidra til et læringsmiljø hvor det er rom for å ta opp livsmestring i lys av aktuelle samfunnsutfordringer på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er organisert med en blanding av digitale og fysiske samlinger.
Kurset starter i januar 2024 (uke 2), og avsluttes med eksamen i mai 2025 (uke 19).
De digitale samlinger gjennomføres fire ganger, og er en gjennomgang av innholdet i hver av de fire modulene. Samlingene blir i Zoom, og gjennomføres på kveldstid (kl. 18.00 – 20.00) følgende torsdager: 9. januar 2025, 6. februar 2025, 13. mars 2025, 10. april 2025.
De fysiske samlinger gjennomføres tre ganger på HVL på Kronstad (Bergen), og alle tre samlingene varer en hel dag (kl. 10 – 16). Disse dagsamlingene er lagt til følgende torsdager: 16. januar 2025, 13. februar 2025, og 20. mars 2025. De fysiske samlingene vil inneholde varierte læringsaktiviteter, som forelesninger og presentasjoner, samt samarbeidsoppgaver, gruppeframlegg, praktiske øvelser og andre studentaktive læringsaktiviteter.
Refleksjon og erfaringsdeling vil stå sentralt i studiet. Mellom samlingene vil studentene ha læringsaktiviteter de skal gjennomføre individuelt, i grupper eller på eget arbeidssted.
Læringsplattformen Canvas vil bli brukt til kommunikasjon mellom faglærere og studenter.
Obligatorisk læringsaktivitet
For å kunne fremstille seg til eksamen må alle arbeidskrav være godkjent.
- Arbeidskrav I: Gruppepresentasjon om muligheter og utfordringer i skolehverdagen når det gjelder LK20s formuleringer om tverrfaglig arbeid med livsmestring, i lys av formuleringen «aktuelle samfunnsutfordringer».
- Arbeidskrav II: Individuell skriftlig tekst om begrepet «livsmestring» utdyper teoretiske perspektiv på livskvalitet og knytter dette til egen praksiserfaring.
- Arbeidskrav III: Gruppearbeid om gjennomføring av et tverrfaglig arbeid knyttet til begrepet «livsmestring» som enten rettet mot et kollegafellesskap eller mot en elevgruppe. Dette arbeidskravet inkluderer tilbakemeldinger fra medstudenter.
- Arbeidskrav IV: Skriftlig tekst med refleksjoner om muligheter og utfordringer i profesjonsfellesskapet, med utgangspunkt i arbeidskrav III.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatte frister og være godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt skriftlig tilbakemelding om dette. Studenter som ikke får godkjent en eller flere læringsaktiviteter får tilbud om å rette opp feil og mangler (én gang) eller gjennomføre alternativ læringsaktivitet gitt av faglærer. Datoen for nytt forsøk må være i gjeldende semester og innen gitte frister, men senest tre uker før eksamensperioden begynner.
Vurderingsform
Individuell muntlig eksamen (ca. 30 minutt).
Karakterskala A – F, der F tilsvarer ikke bestått.
Nærmere informasjon om eksamen og arbeidskrav vil bli gitt ved oppstart av studiet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler