Hopp til innhald

INV001 Innovasjons- og endringsledelse

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Kursets formål er å utvikle studentenes kunnskaper og ferdigheter som vil sette dem i stand til å bidra i innovasjons- og endringsprosesser. Kurset har en tilnærming hvor det tas utgangspunkt i både relevant teori og eksempler hentet fra ulike virksomheter for å illustrere gjennomførte endringer og innovasjoner med fokus på aktuelle metoder for å gjennomføre endring og å innovere.

Innhold:

  • Innovasjons-, endrings- og omstillingsperspektiver
  • Ledelsesteorier og -strategier for innovasjon og endring
  • Endringens drivkrefter, innhold og omfang
  • Innovasjon og innovasjonsmodeller
  • Innovasjon i eksisterende virksomheter, innovasjonskapasitet og verdiskaping
  • Innovasjonssystemet/økosystem, næringsklynger og verdikjeder
  • Oppslutning for og motstand mot endring
  • Hybride endringsmodeller

Læringsutbytte

Ved fullført kurs i Innovasjons- og endringsledelse skal deltakerne kunne:

Kunnskaper

  • Forstå sentrale teorier, modeller og strategier for organisasjonsendring og innovasjon både i private og offentlige virksomheter.
  • Forstå teorier om innovasjons- og endringsledelse.
  • Forstå teorier om ledelse av prosesser knyttet til innovasjon og organisasjonsendring i ulike kontekster og situasjoner.
  • Forstå hvordan innovasjon skaper verdier og konkurransefortrinn for en virksomhet.
  • Forstå effekten av organisasjonsendring på individnivå og metoder for håndtering av dette.

Ferdigheter

  • Beskrive sentrale teorier, modeller og strategier for endring og innovasjon både i private og offentlige virksomheter.
  • Analysere organisasjoner ut fra teorier om innovasjons- og endringsledelse.
  • Planlegge innovasjons- og endringsprosesser med forslag til strategi, ledelse og metoder.

Generell kompetanse

  • Kunne identifisere behov for innovasjon og endring og mulig tilnærminger for å lede slike prosesser.
  • Kunne reflektere kritisk rundt planlegging og gjennomføring av innovasjons- og endringsprosesser.
  • Akademisk skriving.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser.

Kurset er basert på tre fysiske helgesamlinger i Bergen kombinert med bruk av læringsportalen Canvas underveis i kurset.

Obligatorisk læringsaktivitet

To skriftlige arbeidskrav som skal skrives i grupper må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Vurderingsform

Gruppebasert semesteroppgave med justerende muntlig eksamen (digital).

Gruppen får felles karakter både på det skriftlige arbeidet og justerende muntlig.

Semesteroppgaven skal gjennomføres i grupper på 3-5 deltakere. Semesteroppgaven blir tilgjengeliggjort og skal leveres i digitalt eksamenssystem. Innleveringstidspunkt vil bli oppgitt ved semesterstart.

Dato og tidspunkt for muntlig eksamen vil bli oppgitt ved semesterstart.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Semesteroppgave: Alle hjelpemiddel er tillatt (se Hjelpemiddel ved eksamen, Skrive og refere og Retningslinjer om fusk).

Muntlig eksamen: Ingen

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • ØAA113 - Innovasjons- og endringsleiing - Reduksjon: 7,5 studiepoeng