Hopp til innhald

ØAO016 Strategi og virksomhetsutvikling

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Kurset gir en innføring i grunnleggende strategiske perspektiver og analyser. Gjennom kurset vil kandidatene opparbeide seg kunnskap om strategiske metoder og utvikle en forståelse for strategiske tenkning. Videre vil kurset gi kandidatene en innføring i grunnleggende forretningsutvikling.

Kandidatene vil jobbe i grupper med to arbeidskrav og en semesteroppgave. Disse er utformet slik at kandidatene får øvd på å anvende kunnskapene, ferdighetene og de generelle kompetansene beskrevet under.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført og bestått emnet vil kandidatene ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som beskrevet under:

Kunnskaper:

  • God innsikt i sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder knyttet til strategifaget.
  • Innsikt i hva som skal til for å fatte strategiske beslutninger, og hvordan disse påvirkes av interne og eksterne forhold.
  • Kunnskaper om hvordan strategi og virksomhetsutvikling henger sammen og blir påvirket av interne og eksterne forhold.
  • Kunnskaper om hvordan man kan identifisere muligheter for forretningsutvikling, og hvordan man kan tilrettelegge for utnytting av disse.

Ferdigheter:

  • Gjennomføre strategiske analyser av virksomheter, og kunne diskutere hvordan innsikt fra slike påvirker valg og implementering av strategi.
  • Identifisere og drøfte problemstillinger knyttet til strategiske valg og operasjonalisering av strategi.
  • Identifisere og analysere hvilke elementer som er viktige for virksomheters evne til å skape verdi over tid.
  • Formulere en forretningsidé for en virksomhet
  • Identifisere en virksomhets forretningsidé og -modell, viktige utfordringer internt og eksternt, samt hva som er viktig for virksomhetens verdiskapning.

Generell kompetanse:

  • Forstå betydningen av strategi og forretningsutvikling for virksomheter.
  • Evne til kritisk refleksjon rundt temaene i emnet.
  • Evne til å presentere fagstoff og analyse både skriftlig og muntlig.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Kunnskaper tilsvarende grunnleggende markedsføring (f.eks. BØA116) og grunnleggende organisasjonsfag (f.eks. BØA112). Noen forkunnskaper i samfunnsøkonomi og bedriftsøkonomi er en fordel.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser.

Obligatorisk læringsaktivitet

For å levere semesteroppgave må følgende to arbeidskrav være bestått:

  1. En skriftlig gruppeoppgave.
  2. Et skriftlig eller muntlig gruppearbeid som skal deles med klassen.

Obligatoriske arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og de 3 påfølgende semestrene.

Vurderingsform

Semesteroppgave som skal løses i grupper (100 % av endelig karakter)

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillat, med følgende begrensinger:

Kandidatene må referere og opplyse om eventuell bruk av kunstig intelligens (KI). Semesteroppgaven skal være skrevet av kandidatene som leverer oppgaven, ikke av KI; dette vil bli regnet som fusk. KI kan likevel benyttes som støtte i skriveprosesser, som en sparringspartner og lignende. Se spesielt kapitlene «Om å skrive og referere» og «Kunstig intelligens» på siden innleveringer av hjemmeeksamen og oppgaver.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • ØAO014 - Strategisk leiing og logistikk - Reduksjon: 4 studiepoeng
  • ØKB2123 - Føretaksstrategi - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • OR6-1005 - Strategi - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ØKB2018 - Føretaksstrategi - Reduksjon: 5 studiepoeng
  • SA079 - Strategi - Reduksjon: 6 studiepoeng
  • ØKB2106 - Føretaksstrategi - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ØKB018 - Føretaksstrategi - Reduksjon: 6 studiepoeng
  • ØKB2106 - Føretaksstrategi - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ØKB2109 - Føretaksstrategi - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • ØKB2119 - Føretaksstrategi - Reduksjon: 7,5 studiepoeng
  • STR801 - Strategi- og verksemdutvikling - Reduksjon: 7,5 studiepoeng