BIDR204 Fysiologi og treningslære
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet omhandler menneskets fysiologi, fysiologiske endringer som følge av trening, og prestasjonsbestemmende faktorer. Studentene vil også lære å planlegge trening og gjennomføre relevante tester for å vurdere fysisk kapasitet.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om fysiologi med hovedvekt på organsystem sentrale for trening og prestasjon
- har bred forståelse for adaptasjoner til utholdenhet- og styrketrening
- har bred forståelse for testing av fysisk kapasitet
- har bred kunnskap om treningsplanlegging
- kjenner til hvordan et forskningsarbeid gjennomføres
Ferdigheter
Studenten
- kan nytte forskningsbasert kunnskap til å planlegge trening for ulike individ og treningsmål
- kan gjennomføre relevante tester for å måle fysisk kapasitet
- kan innhente, analysere, tolke og presentere kvantitative data
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere og diskutere ulike prestasjonsbestemmende faktorer
- kan nytte forskningsbasert kunnskap til å utarbeide treningsplaner
- kan diskutere sentrale problemstillinger innen forskning knytt til styrke- og utholdenhetstrening
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
IDF101 Treningslære
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformene i dette emnet er i stor grad knytt til forelesninger, gruppe- og individuelt arbeid. Emnet inneholder både teoretiske og praktiske timer med fokus på studentaktive læringsformer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Obligatorisk oppmøte og krav om aktiv deltakelse fra studenten i praktiske timer
- Et skriftlig arbeid knyttet til testing der studenten selv innhenter, analysere, tolker og presenterer testdata
Disse læringsaktivitetene er knyttet opp mot læringsutbyttet om ferdigheter der studenten skal kunne nytte faglig kunnskap til å planlegge trening for ulike individ og treningsmål, gjennomføre relevante tester for fysisk kapasitet og innhente, analysere, tolke og presentere testdata.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Individuell skriftlig skoleeksamen, 6 timer.
Karakterskala A-F, der F svarer til ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemiddel er tillatt.
Mer om hjelpemidler