Hopp til innhald

ERG120 Aktivitetsanalyse

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Aktivitetsanalyse er en sentral del av ergoterapeutisk kartlegging, og er særegent for ergoterapeuter. Studenten skal få kunnskap om hvorfor og hvordan ergoterapeuter analyserer aktivitet. Studenten skal lære å analysere aktiviteters form og utførelse. Videre vil emnet ta for seg hvordan endringer ved personen, i aktiviteten eller omgivelsene kan påvirke aktivitetsutførelsen.

For å forstå endringer i aktivitetsutførelse trenger studenten kunnskap om bevegelsesapparatets oppbygning og funksjon, og om biomekaniske prinsipper. Anatomi og biomekanikk inngår derfor som naturlige deler av emnet.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten…

  • har kunnskap om og kan forklare hensikten med aktivitetsanalyse i ergoterapi
  • har kunnskap om og kan forklare forskjellene mellom aktivitetsform og aktivitetsutførelse
  • har kunnskap om hvordan aktivitetsform og utførelse kan bli påvirket av omgivelser
  • har kunnskap om verktøy for aktivitetsanalyse
  • har kunnskap om sentrale biomekaniske prinsipper og hvilken rolle disse spiller for aktivitetsutførelse
  • har kunnskap om bevegelsesapparatets oppbygging og funksjon, samt latinske begrep for å beskrive dette

Ferdigheter:

Studenten…

  • kan utføre analyse av aktivitetsform og utførelse i valgt kontekst med et verktøy for aktivitetsanalyse
  • kan anvende analyse av aktivitetsform for å identifisere faktorer som kan fremme og hemme aktivitetsutførelse
  • kan anvende kunnskap i anatomi og biomekanikk ved dokumentasjon av aktivitetsanalyse

Generell kompetanse:

Studenten..

  • kan beskrive aktivitet og bevegelse ut fra et anatomisk og mekanisk perspektiv
  • er bevisst skillet mellom observasjon og tolkning av aktivitetsutførelse

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning i dette emnet vil ha stor vekt på læring av praktiske ferdigheter i form av ferdighetstreninger, inkludert observasjon av aktivitetsutførelse. Videre vil undervisningen bestå av forelesninger, gruppearbeid, seminar, veiledning, bruk av digitale læringsressurser og selvstudium.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. 80 % tilstedeværelse på studentaktiv - og erfaringsbasert undervisning (gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, veiledning og studiediskusjon)
  2. Gruppearbeid knyttet til bevegelsesapparatet og biomekanikk som skal presenteres .
  3. Nasjonal læringsaktivitet: Seminar hvor studenter gruppevis presenterer og diskuterer en aktivitetsanalyse. Muntlig tilbakemelding fra medstudenter og lærer

Læringsaktivitetene er gyldig i fire semestre.

Vurderingsform

Muntlig eksamen i gruppe

Muntlig eksamen i grupper på 3-4 studenter som gjennomføres på følgende måte:

Trinn1) Gruppen får tildelt en oppgave som inkluderer en aktivitet hvor aktivitetsutførelse skal analyseres.

Trinn 2) To timer etter tildelt oppgave skal gruppen ha en kort presentasjon i henhold til oppgaveteksten (varighet 5-10 minutter), med påfølgende muntlig høring (varighet opp til 20 minutter).

Tid og sted for eksamen, se Studentweb.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Ny eksamen

Ved ikke bestått gjennomføres ny eksamen på samme måte som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsene.

Kun notater i papirform kan medbringes til presentasjon og muntlig høring.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • BER102 - Aktivitet og deltaking som menneskeleg behov - Reduksjon: 2 studiepoeng
  • BER105 - Anatomi og fysiologi - Reduksjon: 1 studiepoeng