Hopp til innhald

ERG300 Kunnskapsutvikling i ergoterapi

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Dette emnet har fokus på kunnskapsutvikling i ergoterapi. Det legges vekt på at studentene skal begrunne og dokumentere ergoterapifaglige intervensjoner i lys av kunnskapsbasert praksis, og kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi. Dette innebærer at studentene skal gjøre rede for og drøfte hvordan ergoterapeuter forankrer sin arbeidsprosess i kunnskapsbasert praksis og fagets kunnskapsgrunnlag. I tillegg vektlegges FNs bærekraftsmål, teoretiske perspektiver, retningslinjer, vitenskapsteori, forskningsetikk og -metoder, og hvordan dette har betydning for kunnskapsutvikling i ergoterapi.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten…

  • kan oppdatere sin kunnskap om aktuelle ergoterapitiltak i lys av kunnskapsbasert praksis (KBP)
  • har kjennskap til vitenskapsteori, forskningsetikk og -metoder, og hvordan dette har betydning for kunnskapsutvikling i ergoterapi
  • har kunnskap om forskning knyttet til kunnskapsutvikling i ergoterapi

Ferdigheter: Studenten…

  • kan drøfte arbeidsprosessen i ergoterapi i lys av kunnskapsgrunnlaget
  • kan anvende relevante resultater fra forskning, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap (KBP) for å treffe begrunnede valg
  • kan anvende aktiviteter metodisk for å fremme aktivitetsutførelse

Generell kompetanse: Studenten…

  • kan vurdere og dokumentere ergoterapeutens fagidentitet, yrkesrolle og kompetanse

Krav til forkunnskaper

Bestått første og andre studieår.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studentaktive læringsformer som gruppearbeid, seminar, simulerings- og ferdighetstrening på SimArena, og forelesninger og selvstudier vil vektlegges i emnet. Digitale læringsressurser, som KBP på tvers og DigSam, vil benyttes som forberedelser til undervisning og for selvstudier. Et skjema med flere valgmuligheter for riktig svar benyttes til flervalgstesten.

Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. 80 % tilstedeværelse på studentaktiv og erfaringsbasert undervisning som omfatter gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening/simulering, veiledning og studiediskusjon
  2. Flervalgstest
  3. Gruppepresentasjon på seminar om kunnskapsutvikling i ergoterapi

Studentene har to forsøk på de skriftlige læringsaktivitetene og de er gyldige i fire semestre.

Vurderingsform

Muntlig eksamen Individuell høring på inntil 25 minutter, hvor de første 5 minuttene består av en presentasjon og deretter 15-20 minutter muntlig høring. Presentasjonen skal inneholde en kort beskrivelse av praksissted (tjenesteområde/-nivå), anonymisert pasient eller gruppe og ergoterapeutisk intervensjon, samt bakgrunn og begrunnelse for valgt intervensjon/ergoterapi.

Fokus for den muntlige høringen vil være på studentens begrunnelse av valgt intervensjon og refleksjon over samhandling og kommunikasjon med pasient/bruker og aktuelle samarbeidspartnere (som pårørende, andre helseprofesjoner) ut fra læringsutbyttebeskrivelsene for emnet. Kritisk refleksjon over den ergoterapeutiske intervensjon vil også være i fokus.

Tid og sted for eksamen publiseres på Canvas.

Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen Ny muntlig eksamen arrangeres etter samme form som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Forberedt muntlig presentasjon og notater kan tas med til muntlig eksamen.

Mer om hjelpemidler

Faglig overlapping

  • BER305 - Aktivitet og deltaking som terapi - Reduksjon: 10 studiepoeng