ERG390 Bacheloroppgave
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Arbeidet med prosjektplan og bacheloroppgave foregår i 6. semester. Studentene skal utarbeide en prosjektplan med utgangspunkt i et relevant tema innen ergoterapifaget og i tråd med læringsutbyttene for emnet. Forskningsspørsmålet må være relevant for ergoterapi. Prosjektplanen må være godkjent av veileder før oppstart av bacheloroppgaven.
Bacheloroppgaven bygger på prosjektplanen og skal fortrinnsvis gjennomføres som en litteraturstudie. Litteraturstudien gjennomføres i samsvar med relevant metodelitteratur.
Bacheloroppgaven kan i noen tilfeller gjennomføres som en del av en pågående kvantitativ- eller kvalitativ studie. Bacheloroppgave basert på deltakelse i eksisterende prosjekt forutsetter at nødvendige godkjenninger fra Regional Etisk Komite (REK), og/eller Personverntjenester for forskning (SIKT) foreligger før innlevering av prosjektplan. Metoder for gjennomføring av eksisterende prosjekt avtales i samarbeid med veileder og prosjektansvarlig.
Prosjektplanen og bacheloroppgaven er et arbeid som skal synliggjøre i hvor stor grad studenten kjenner sitt fag og kan formidle det gjennom å behandle et valgt tema i en skriftlig oppgave. Fokus for arbeidet er å anvende forskning, og formidle eget arbeid.
Bacheloroppgaven skrives i tråd med Rettleiar for bacheloroppgåve ved FHS.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- har kjennskap til vitenskapsteori, forskningsetikk, og -metoder, og hvordan dette har betydning for kunnskapsutvikling i ergoterapi
- har kunnskap om prinsippene for kunnskapsbasert praksis
- har kunnskap om og forholder seg til helse- og sosialpolitikk og kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse
- har kjennskap til fagutvikling, ledelse, veiledning og prosjektarbeid
- har bred kunnskap om aktivitetsvitenskap og sentrale aktivitetsteorier og modeller i ergoterapi
Ferdigheter: Studenten...
- kan finne og vurdere vitenskapelig litteratur som er relevant for egen profesjonsutøvelse
- kan anvende ny faglig kunnskap og foreta faglige vurderinger, avgjørelser og handlinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse: Studenten...
- kan planlegge og gjennomføre et ergoterapifaglig utviklingsprosjekt
- kan reflektere over faglige og helse- og sosialpolitiske spørsmål
- har innsikt i og kan følge ergoterapeutens yrkesetiske retningslinjer for å fremme personens rett til aktivitet og deltakelse.
Krav til forkunnskaper
Bestått første og andre studieår.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått ERG300 og ERGP3.
Undervisnings- og læringsformer
Ulike undervisningsformer og studentaktive læringsmetoder blir benyttet i emnet. Aktiv deltaking og formidling i undervisning og workshops forventes for å innfri læringsutbyttebeskrivelsene, gi studentene praktisk erfaring med å fremme egne argumenter, samt lytte til og reflektere over andres argumenter. To eller tre studenter arbeider sammen om prosjektplan og videre med bacheloroppgaven. Studenter som av særskilte årsaker må skrive alene, søker emneansvarlig om dette. Studentene har ansvar for egen læringsprosess. Veilederkontrakt skal inngås, og gjelder både for arbeid med prosjektplan og bacheloroppgave. Studentene får en time veiledning og skriftlig tilbakemelding på prosjektplanen. Det gis inntil tre timers veiledning knyttet til bacheloroppgaven. Et skriftlig veiledningsgrunnlag skal leveres til veileder i forkant av hver veiledningstime. Studentene får veiledning om avgrensing av forskningsspørsmål, metodevalg og oppgavens faglige relevans.
Etter innlevering av bacheloroppgaven skal studentene jobbe videre med å formidle sitt bachelorarbeid. Gruppevis forbereder studentene en muntlig presentasjon. Presentasjonen blir ikke vurdert, men er en del av markeringen for avsluttet studie som foregår i høgskolens lokaler på Kronstad med lærere og inviterte gjester tilstede. Studentene har mulighet til 1 time veiledning (skriftlig tilbakemelding) knyttet til formidling av bacheloroppgaven.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- En time veiledning på prosjektplan
- Godkjent prosjektplan på maksimalt 1500 ord før oppstart av bacheloroppgave
- En time veiledning på bacheloroppgave
Læringsaktivitetene er gyldige i tre påfølgende semestre.
Vurderingsform
Bacheloroppgavens omfang er maksimalt 8.000 ord.
Bacheloroppgaven skal synliggjøre i hvilken grad studenten:
- oppnår læringsutbytte for emnet
- anvender vitenskapelig metode
- arbeider systematisk og gjør faglige vurderinger i tråd med kunnskapsbasert praksis
- viser evne til refleksjon i ulike steg i vitenskapelig forskningsprosess
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen Ved karakteren F (ikke bestått) leverer studenten en ny eller omarbeidet oppgave med vesentlige endringer til ny eksamen i påfølgende semester.
Det er ikke anledning til å forbedre karakter ved å bearbeide en bestått bacheloroppgave. Unntak kan gjøres dersom studenten skriver ny oppgave med ny problemstilling.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- BER332 - Bacheloroppgåve - Reduksjon: 15 studiepoeng