Hopp til innhald

LES301 Lek, språk og litteratur

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Fantasi, utforsking og kreativitet i møte med lek, språk og litteratur står sentralt i denne fordypningen. Emnet skal gi kunnskap om etiske, estetiske og barnehagepolitiske perspektiver og innsikt i hvordan man legger til rette for og vurderer barns utvikling i ulike kontekster. Barnehagen skal være et bærekraftig og inkluderende fellesskap for alle barn.

I fordypningen legges det vekt på å utvikle profesjonskunnskap og praktisk klokskap i et sosiokulturelt perspektiv. Lek, tidlig innsats og inkluderende praksiser er sentrale begreper. Studentene skal øve på kritisk tenkning om barndom, oppvekst, lek og læring. De skal bli ressurspersoner som kan lede og sikre kvalitet i barnehagens arbeid med lek, språk og litteratur.

Fordypningen er forskningsbasert og bygger hovedsakelig på kunnskapsområdene STM og BULL, i tillegg til KKK og tegn til tale. Mulige koblinger til forskningsmiljøer på HVL er B(u) DA; COMPETE; Litteraturdidaktikk; Norsk som andrespråk.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten:

  • har utvidet kunnskap om lek, lekens egenverdi og vilkår i barnehagen.
  • har kunnskap om hva som kjennetegner et sanselig og skapende leke- og læringsmiljø i barnehagen.
  • har god kunnskap om barns språkutvikling, tidlig skriving, dialog og lek, også i et flerspråklig perspektiv.
  • har kunnskap om litteratur som kilde til lek, opplevelse og læring.
  • har kunnskap om barn i utsatte livssituasjoner og rettigheter knyttet til spesialpedagogisk hjelp.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan ta i bruk improvisasjon i barnehagens lekemiljø og iscenesette for felles opplevelser.
  • kan legge til rette for et godt språkmiljø i barnehagen, og organisere, veilede og vurdere barns egen tekstskaping.
  • kan vurdere og formidle et bredt utvalg tekster for barn på en estetisk og gjennomtenkt måte.
  • kan observere og analysere problemstillinger knyttet til inkluderende praksiser.
  • har handlingskompetanse i møte med barn i utsatte livssituasjoner.
  • kan ta i bruk tegn-til-tale som supplerende kommunikasjonsform i barnehagen.
  • kan vurdere bruk av materiell, samt kartleggingsverktøy og pedagogiske programmer ut fra et profesjonelt og kritisk perspektiv.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere og vurdere etiske dilemmaer ut fra barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat.
  • skal være bevisst egne kvalifikasjoner, påvirkningsmuligheter, makt og ansvar som pedagogisk leder og veileder.
  • kan lede pedagogisk arbeid og ta avgjørelser som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon.
  • kan vurdere hvordan man som leder kan påvirke strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen.
  • kan reflektere over barnehagen som en oppvekst- og inkluderingsarena for kultur- og religionsformidling, verdier og danning.

Krav til forkunnskaper

Studenten må ha bestått BULL101 og STM101

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bli gitt gjennom forelesninger, praktisk-metodiske og studentaktive læringsformer. Dette kan være refleksjons- og drøftingsarbeid i grupper, ekskursjoner, veiledning, seminararbeid og medvirkning i og utvikling av praktiske prosjekter.

Obligatorisk læringsaktivitet

All undervisning i emnet er obligatorisk. Dette kan for eksempel være undervisningsøkter med praktisk-metodisk undervisning, gruppediskusjoner, oppgaveskriving eller fremlegg. Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent før studenten kan fremstilles til eksamen:

  1. Tverrfaglig prosjekt i gruppe som går over én uke i høstsemesteret
  2. Prosjekt knyttet til praksis
  3. Individuell skriftlig læringsaktivitet knyttet til språkutvikling
  4. Individuell læringsaktivitet knyttet til arbeid med barn i utsatte livssituasjoner
  5. Godkjent 80% obligatorisk deltakelse

Retningslinjer for obligatoriske læringsaktiviteter vil foreligge ved semesterstart. Obligatoriske læringsaktiviteter blir vurdert som godkjent/ikke godkjent, og inngår ikke i den endelige karakteren i emnet.

Vurderingsform

Individuell, muntlig eksamen, inntil 30 min. Karakterskala A-F (der F tilsvarer ikke bestått).

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler