LUPEKI304 Idrettspsykologi
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
I dette emnet er målet å utvikle kunnskap om idrettspsykologi som et teoretisk felt og stimulere forståelse for hvordan ulike psykologiske faktorer påvirker elevers og utøveres involvering, læring og ferdighetsutvikling i skole, idrett og fysisk aktivitet. Samtidig som det fokuseres på å optimalisere ferdighetsutvikling og prestasjoner, er det også sentralt å kunne tilrettelegge for og fremme positiv og personlig utvikling hos elever og utøvere.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om et utvalg tema, teorier og modeller innen idrettspsykologien
- har kunnskap om prestasjonsbestemmende psykologiske faktorer for ulike idretter og aktiviteter
- har kunnskap om kommunikasjon som læringsfremmende verktøy
- har grunnleggende kunnskap om idrettspsykologisk verktøy og deres anvendelse i forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende idrettspsykologisk teori i praksis
- kan forklare prestasjonsbestemmende psykologiske faktorer for ulike idretter og aktiviteter
- kan sette opp, begrunne og vurdere program for mental trening
- kan anvende og vurdere ulike modeller for å fremme læring
- kan anvende ulike teknikker for kommunikasjon i arbeid med utøvere
- kan anvende idrettspsykologiske verktøy i laboratorium (læringslab og psykologilab)
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere og diskutere egen praksis i idrettsrelaterte kontekster som inkluderer bruk av idrettspsykologiske teorier, verktøy og teknikker.
- kan vurdere og anvende prestasjonsbestemmende psykologiske faktorer for å fremme ferdighetsutvikling, læring og prestasjon, samtidig som positiv og personlig utvikling prioriteres.
- kan arbeide selvstendig og systematisk med idrettsfaglige og psykologiske problemstillinger for å styrke en helhetlig praksis
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformene i emnet inkluderer forelesninger, gruppe- og individuelt arbeid. Disse er både teoretiske og praktiske, og vektlegger studentaktive læringsformer. Eventuell obligatorisk undervisning vil fremgå av temaplanene presentert av de ulike faglærerne i emnet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Skriftlig oppgave der studenten anvender idrettspsykologisk teori
- Teoretisk oppgave der studenten diskuterer prestasjonsfremmende psykologiske faktorer for en valgt idrett eller aktivitet, inkludert hvordan disse utvikles i samspill med omgivelsene.
- Gjennomføre og dokumentere individuelle samtaler med elever eller idrettsutøvere med innlevering av refleksjonsoppgave i etterkant.
- Læringsaktivitet knyttet til aktivitet i laboratorium hvor studenten anvender idrettspsykologiske verktøy
- Deltakelse i obligatorisk undervisning.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Nærmere retningslinjer for læringsaktiviteter gis ved semesterstart.
Vurderingsform
Mappevurdering med læringsmappe og vurderingsmappe.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Læringsmappen består av:
- Elementer beskrevet under "Obligatoriske læringsaktiviteter".
Vurderingsmappen består av:
- Skriftlig oppgave knyttet til idrettspsykologisk teori
- Oppgave knyttet til prestasjonsfremmende psykologiske faktorer
- Skriftlig refleksjonsoppgave knyttet til individuelle samtaler
- Oppgave knyttet til aktivitet i laboratorium
Detaljer om videre retningslinjer for vurderingsmappen fremgår av eget skriv fremlagt ved semesterstart.
Alle elementer i vurderingsmappen må være vurdert til bestått.
Ved ikke bestått vurderingsmappe, kan det leveres en omarbeidet vurderingsmappe til ny eksamen i påfølgende semester.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler