LUPEKI401 Vitenskapsteori og metode
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet gir inngående innsikt i vitenskapsteori, forskningsmetode, forskningsdesign, relevante målemetoder og dataanalyser. Emnet skal gi studentene grunnlag for å lese, tolke og kritisk vurdere fag- og forskningslitteratur og gjennomføre et selvstendig og vitenskapelig masterarbeid senere i studiet. Akademisk skriving vil være en del av emnet.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske retninger
- har brei kunnskap om sentrale forskningsmetoder og målemetoder innenfor skole, kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om forskningsdesign
- har brei kunnskap om forskningsetikk
- har brei kunnskap om akademisk skriving
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og kritisk drøfte akademiske tekster
- kan formulere forskningsspørsmål og relatere disse til aktuelle forskningsmetoder og forskningsdesign
- kan benytte relevant teknologisk verktøy for datainnsamling
- kan analysere data
- kan gjennomføre litteratursøk og benytte relevant litteratur/teori
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere skriftlig og muntlig på et analytisk og kritisk nivå
- kan drøfte forskningsetiske problemstillinger
- kan benytte vitenskapelige begrep og bruke disse i faglige resonnement
- kan analysere og reflektere kritisk over forskningsbasert kunnskap og ulike kunnskapssyn relevant for skole, kroppsøving og idrettsfag
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innen kroppsøving og/eller idrettsfag og behersker fagområdets uttrykksformer
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
LUPEKI204 FOU-oppgave: Den forskende lærer
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformene i emnet er i stor grad knytt til forelesinger, gruppe- og individuelt arbeid. Emnet inneholder teoretiske timer med fokus på studentaktive læringsformer.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan framstille seg til eksamen:
- Gjennomført kurs i statistikk og dataanalyse som skal gi studentene kunnskap om hvordan forskningsdata analyseres
- Godkjent oppgave i kvalitativ og kvantitativ dataanalyse som skal gi studentene kompetanse om analyser og evne til å reflektere kritisk over forskningsbasert kunnskap og ulike kunnskapssyn relevant for skole, kroppsøving og idrettsfag
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Nærmere retningslinjer for læringsaktivitet gis ved semesterstart.
Vurderingsform
Individuell skriftlig skoleeksamen, seks timer.
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler