LUPEKI402 Idrett, kroppsøving og samfunn
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Idrett, kroppsøving og samfunn fokuserer på å gi studenten kunnskap og forståelse om idrett og kroppsøving i et bredt samfunnsvitenskapelig perspektiv. Emnet tar for seg relevante historiske, sosiologiske, kulturelle og pedagogiske perspektiver, og tematikker som ungdom og idrett, idrett og kjønn samt skyggesider (spiseforstyrrelser, seksuell trakassering, kroppspress m.m.) innen idrett og kroppsøving vil belyses. Emnet skal stimulere til kritisk refleksjon omkring skole og idrett.
Studenten skal også tilegne seg inngående kunnskap om et selvvalgt tema. I dette arbeidet skal studenten reflektere over og drøfte aktuelle problemstillinger innen idrett og/eller kroppsøving. Problemstillingen skal være rettet mot kroppsøving eller idrettsfag, og studenten skal selv utvikle problemstilling(er) og gjennomføre selvstendige litteratursøk.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om idrett og kroppsøving som sosiale og kulturelle fenomener
- har inngående kunnskap om ulike kroppsidealer og kroppssyn i samfunnet
- har bred kunnskap om samfunnsvitenskapelige perspektiver på kroppen i bevegelse
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for og drøfte idrettshistoriske, idrettssosiologiske og pedagogiske problemstillinger innen idrett og kroppsøving
- kan hente frem eksempler fra samfunnsdebatten og drøfte idrettens og kroppsøvingens utvikling, utfordringer og rolle i samfunnet
- kan analysere og begrunne faglige problemstillinger og innhold, med utgangspunkt i valgt tema
- kan identifisere spesielle behov blant barn og unge, for eksempel tegn på mobbing, seksuelle overgrep og vold
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere og diskutere faglige problemstillinger som gjelder idrett, kroppsøving og idrettsfag i skolen, både med aktører i og utenfor skoleverket
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid innen kroppsøving og/eller idrettsfag og beherske fagområdets uttrykksformer
- kan analysere og reflektere kritisk over forskningsbasert kunnskap relevant for idrett, skole og kroppsøving og idrettsfag i skolen
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
- LUPEKI102 Bevegelsesaktiviteter og friluftsliv 1
- LUPEKI104 Bevegelsesaktiviteter og friluftsliv 2
- LUPEKI202 Idrettsaktiviteter 1 og bevegelseslære
- LUPEKI203 Treningslære i skolen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet veksler mellom forelesninger, seminarer og studentaktive arbeidsmåter med fokus på både teoretiske og praksisnære problemstillinger. Det settes blant annet opp obligatoriske seminarer der studenten skal presentere et selvvalgt tema. Selvvalgt tema og selvvalgt pensum til temaet skal være godkjent av emneansvarlig. Digitale hjelpemidler skal brukes i presentasjonen.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i obligatorisk undervisning (seminar) der studenten skal kunne formidle omfattende selvstendig arbeid innen kroppsøving og/eller idrettsfag og beherske fagområdets uttrykksformer.
- Presentasjon av selvvalgt tema for medstudenter der studenten analyserer og reflekterer kritisk over forskningsbasert kunnskap relevant for idrett, skole og/eller kroppsøving og idrettsfag i skolen.
- Seminar med medstudenter: Studentene kan på et høyt faglig nivå kommunisere og diskutere faglige problemstillinger som gjelder idrett, kroppsøving og idrettsfag i skolen.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjente av emneansvarlig senest to uker før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet vurderes som ikke godkjent, skal det gis en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få et nytt forsøk i inneværende semester.
Nærmere retningslinjer for obligatorisk læringsaktivitet gis ved semesterstart.
Vurderingsform
Individuell hjemmeeksamen, 5 dager.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler