SA614 Kulturhistorie
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
"Culture eats strategy for breakfast." Peter Drucker refererte til forretningsprinsipper, men sitatet illustrerer også betydningen kultur har på menneskers liv og handlinger. Å studere kultur i historien er derfor viktig for å forstå fortiden. Mennesker er produkter av sin kultur og tid. I emnet undersøker vi hvordan kultur i sine mange former har virket inn på mennesker gjennom historien og fortsetter å gjøre det i dag. Kulturhistorikere har forsket på mat- og drikkekultur, syn på kroppen, på musikk, gjenstander, reiser og mye, mye mer. Kulturhistorie rører ved de mange fasettene av menneskelig liv og historie, et kulturhistorisk perspektiv er derfor nyttig uavhengig av hvilken tidsperiode eller område en er interessert i.
I emnet ser vi nærmere på kulturhistorie som fagfelt og de ulike spørsmålene man har vært opptatt av innenfor feltet. Deretter fordyper vi oss i et utvalg av sentrale temaer som f eks betydning og forståelse av tradisjoner i historien, for å få innsikt i kulturhistoriske tilnærminger til historie.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten...
- kan greie ut om kultur som et historisk fenomen
- har bred kunnskap om kulturhistorien som felt
- har kjennskap til ulike faglige perspektiver rundt sentrale temaer i kulturhistorien som tradisjon og "de andre"
Ferdigheter
Studenten...
- kan orientere seg på forskningsfronten, forstå historisk forskningsdebatt og reflektere rundt vitenskapelige grunnproblemer
- kan anvende, problematisere og reflektere over sentrale fagbegreper slik som konstruksjon i historien
- kan reflektere over hvordan kulturelle fenomen er formet av historien og historien er formet av kultur
Generell kompetanse
Studenten kan...
- Skrive en tekst om et kunnskapshistorisk tema basert på de nyeste fagteoriene og problemstillingene
- finne frem, vurdere og gjøre nytte av historiske kilder og relevant litteratur på en kritisk og bevisst måte
- argumentere rasjonelt og logisk, i samsvar med vitenskapelige kriterium
- kan tenke kritisk, analytisk og helhetlig
Krav til forkunnskaper
Ingen (se anbefalte forkunnskaper)
Anbefalte forkunnskaper
Første året av bachelorstudiet i historie eller årsstudium i historie.
Undervisnings- og læringsformer
Selvstudium, forelesninger (direkte/opptak), studentaktive økter og læringsressurser på nett. Det oppfordres til at studentene danner egne studiegrupper for å sikre best mulig læring.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Semesteroppgave, individuell. Oppgaven skal være mellom 2500 og 3000 ord. Ved "ikke bestått" kan semesteroppgaven leveres på nytt i redigert form påfølgende semester.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer "ikke bestått".
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler