Hopp til innhald

VPD310 Velferd, samhandling og prosjektarbeid

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Prosjektarbeid, innovasjon, forbedringsarbeid og kritisk refleksjon er sentrale tema i emnet.

Emnet belyser hvordan velferdssamfunnet gjennom sine institusjoner og organisasjoner og samspillet mellom dem, påvirker levekårene til marginaliserte grupper på ulike arenaer som for eksempel bolig, skole, arbeid og fritid. Med fokus på velferd og folkehelse, nasjonalt og globalt, vil studenten tilegne seg verdier, kunnskaper, innsikt og ferdigheter der vernepleiefagets identitet blir synlig i tverrsektorielt arbeid. Herunder vil det blant annet fokuseres på tema som kommunikasjon med risikoutsatte og sårbare grupper, samt digitale utfordringer som tjenestemottakere og tjenesteytere møter i sin hverdag.

Gjennom prosjektarbeid i gruppe og undervisning skal studentane tilegne seg kunnskap og ferdigheiter i deltakardemokratiske metodar, kommunikasjon, samskaping og innovasjon.

Noen utgifter ved kortere utflukter i nærområdet må påregnes.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap: Studenten…

  • har bred kunnskap om fagområdet kommunikasjon, samhandling og samarbeid og har kunnskap om hvordan språk og kultur påvirker dette
  • har bred kunnskap om folkehelsearbeid og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • har bred kunnskap om tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer
  • kjenner til samskaping og brukerdrevet innovasjon
  • har kunnskap om forskningsmetoder, prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
  • har kunnskap om vernepleierens samfunnsansvar, kunnskapsgrunnlag, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om hvordan ulike instanser kan ivareta barn og unge, og sikre deres medvirkning i behandling og i tilrettelegging av tjenester på tvers av kontekster og ulike kulturer
  • har kunnskap om digital sikkerhet

Ferdigheter: Studenten…

  • kan anvende faglig kunnskap for å bidra til god folkehelse gjennom helsefremming i et livsløpsperspektiv
  • kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
  • kan anvende digital kompetanse i utvikling av gode tjenester
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samtaler med barn om sårbare/utfordrende tema, og justere denne under veiledning.
  • Kan beherske samtaler med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep.

Generell kompetanse: Studenten…

  • har innsikt i relevante faglige- og etiske problemstillinger i vernepleiefaglig yrkesutøvelse
  • har innsikt i sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid, fritid og levekår og kan anvende dette i sin tjenesteutøvelse, for å bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
  • kan utveksle synspunkter om muligheter og utfordringer ved bruk av digitale løsninger på individ- og systemnivå
  • Kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører

Krav til forkunnskaper

Bestått: VPD100, VPD110, VPD120, VPD130, VPDP100, VPD200, VPD210, VPDP200

Eksamensrett i VPD220, VPD300

Undervisnings- og læringsformer

I dette emnet vektlegges studentaktive læringsformer gruppearbeid, bruk av digitale læringsverktøy og prosjektarbeid.

Andre undervisningsformer er forelesning, seminarer og selvstudier.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:

  1. Minimum 80 % frammøte på hver samling
  2. 80 % frammøte på obligatorisk undervisning
  3. Kommunikasjonskurs «Den utfordrende samtalen med barn»
  4. Prosjektbeskrivelse på inntil 2000 ord
  5. Prosjektpresentasjon
  6. Deltaking i interkulturelle og tverrprofesjonelt undervisningsopplegg

Obligatoriske læringsaktiviteter er gyldig i 4 semester

Vurderingsform

Munnleg eksamen med spørsmål frå heile emnet, omkring 30 minutt.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikkje bestått

Ny eksamen: Ny eksamen vert gjennomført med same form som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemiddel

Mer om hjelpemidler