BND801 Innføring i bandrotasjon og bandledelse
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Musikklærere og -utøvere blir stadig utfordret til å jobbe med og lede ulike ensembler i musisering, innen skole- og kultursektor. Dette emnet har som siktemål å utvikle kandidaten sine ferdigheter på bandinstrument, delta i og lede bandaktiviteter. Instrumentkunnskap, musikkteknologi, fokus på samspill og praktisk gehør er sentrale komponenter i emnet. Bandinstrumenter er slagverk, bass, gitar og piano/synth.
Studentene må ha tilgang på pc/mac og bandinstrumentene slagverk, bass, gitar og piano. Det er sterkt anbefalt at de har tilgang på midikeyboard og lydkort. Studenten bør ha basisnivå på ett eller flere bandinstrumenter (slagverk, bass, gitar og piano/synth).
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om relevant repertoar for grunnleggende nivå på bandinstrument
- har kunnskap om instruksjonsmetodikk, og kan anvende denne i praksis
- har kunnskap om de ulike instrumentenes rolle i ensemblet
Ferdigheter
Studenten
- har basisferdigheter og grunnleggende sjangerforståelse på bandinstrumenter
- kan anvende praktisk gehør, og bruke teoretiske og musikalske begreper for effektiv bandledelse og kunnskap om god kommunikasjon med ensemblet
- kan bruke digitale plattformer som DAW som støtte for egenarbeid og utvikling av instrumentkunnskap
Generelle kunnskaper
Studenten
- kan arbeide med hensiktsmessige metoder for innstudering og repertoarvalg
- kan anvende ulike arbeidsmåter i forbindelse med arbeid i ensemble, og vise evne til å ta initiativ i ulike sammenhenger der innøving og formidling av musikk er i fokus
- kan reflektere over egen rolle som lærer, leder, utøver og ensemblemusiker
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet vil bestå av nettbasert undervisning i sanntid og asynkron undervisning i form av instruksjonsvideoer.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Fire videoinnleveringer der studentene viser basisnivå på ulike bandinstrument.
- Digital presentasjon med fokus på bandledelse
- Refleksjonsnotat/Læringsrefleksjon på 1000 ord (+/- 10%) basert på logg med fokus på egen utvikling som student i emnet.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Vurderingsform
Mappevurdering.
I studentens vurderingsmappe inngår et utvalg av emnets obligatoriske skriftlige og praktiske læringsaktiviteter som dokumenterer studentens faglige utvikling over tid.
- To videoinnleveringer, bearbeidet etter tilbakemelding på obligatorisk aktivitet eller utvalgt fra obligatorisk aktivitet
- En video fra praktisk læringsaktivitet eller tema i undervisning
- Refleksjonsnotat på 1000 ord (+/- 10%), kan være bearbeidet etter tilbakemelding på obligatorisk aktivitet
Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.
Ved ikke bestått vurderingsmappe, skal det leveres en omarbeidet vurderingsmappe til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler