ELE142 Elektrofaglig basis 2
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Emnet gir, sammen med Elektrofaglig basis 1, en felles forståelse av elektriske og elektroniske systemer brukt i samtlige elektrofaglige disipliner. Fagets innhold er knyttet til FNs bærekraftmål nr 4: Sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle.
Emnet er bygget opp av tre moduler ved at det omhandler kretslære, analog elektronikk og måleteknikk.
- Kretslære: Teknikker for analyse av kretser med resistiv, kapasitiv og induktiv last. Sentrale elementer er beregning av statiske verdier samt kretsverdier i frekvens- og tidsdomenet ved hjelp av differensiallikninger, komplekse tall, viserdiagrammer og Laplacetransform. Aktiv og reaktiv effekt, enkle transformatorer samt balanserte 3-fase kretser blir studert.
- Analog elektronikk: DC og signalanalyse av kretser med dioder, transistor og operasjonsforsterker er sentralt. Heriblant likerettere, forsterkere og kraftforsyninger.
- Måleteknikk: Det gis en grunnleggende introduksjon til behandling av måledata fra utvalgte sensorer.
Praktisk arbeid er sentralt i kurset.
Bruk av multimeter, oscilloskop og andre instrumenter. Grunnleggende komponentlære, skjemategning og symbolbruk. Sikkerhet på laboratoriet og holdning til bruk og behandling av instrumenter.
Beregnings-, simulerings-, analyseverktøy blir benyttet.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har kunnskap om kretslære, analog elektronikk og måleteknikk på komponentnivå og i et overordnet systemperspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- forstår og kan regne på opp- og utlading av spoler og kondensatorer
- forstår og kan gjøre beregninger i frekvensplanet på kretser med kilder med konstant frekvens
- forstår balanserte trefasekretser
- Kan gjøre beregninger på enkle kretser i s-planet
- forstår og kan gjøre beregninger på forsterkerkretser med operasjonsforsterker
- forstår og kan gjøre beregninger på ett-trinns forsterkere med bipolare transistorer
- forstår og kan gjøre beregninger på kretser med dioder
- forstår enkle spenningsregulatorer
- behersker behandling av måledata fra utvalgte sensorer.
- kan arbeide både selvstendig og i team med laboratorieoppgaver.
- behersker grunnleggende målemetoder og metodikk, bruk av relevante instrumenter og programvare for å kunne arbeide strukturert og målrettet.
Generell kompetanse
Studenten kan formidle elektrofaglig informasjon knyttet til teorier, problemstillinger og løsninger.
Krav til forkunnskaper
Studiets opptakskrav
Anbefalte forkunnskaper
- ELE141 Elektrofaglig basis 1
- MAT110 Matematikk 1
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer som benyttes er forelesninger, praktisk arbeid og regneøvinger.
Forelesningene kan bli gitt i klasserom, som videopptak og som videostrømming. Noen klasserombaserte forelesninger vil ikke bli tilbudt som videoforelesninger.
Praktisk arbeid er en sentral del av emnet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Fem godkjente innleveringer, hvorav 4 må være godkjente og seks godkjente laboratorieøvinger. Alternativt to laboratorieoppgaver og ett prosjekt, hvor prosjektet har tilsvarende arbeidsmengde som fire laboratorieoppgaver.
Det er obligatorisk fremmøte på laboratoriet med mindre oppgava er av en slik art at det på forhånd er opplyst at oppgava kan utføres på fritt valgt lokasjon.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 4 timer.
Karakterskala A-F, der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler (som ikke innebærer kommunikasjon med andre personer under eksamen) er tillatt. Spørsmål og avklaringer med faglærere er tillatt.
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- ELE101 - Elektrofag II - Reduksjon: 10 studiepoeng
- EL2-102 - Grunnleggjande elektro 2 - Reduksjon: 10 studiepoeng
- ING2052 - Elektroteknikk - Reduksjon: 10 studiepoeng
- ELE143 - Elektrofagleg basis - Reduksjon: 5 studiepoeng
- ELE143D - Elektrofagleg basis - Reduksjon: 5 studiepoeng
- MAS130 - Grunnleggjande elektro og automasjon - Reduksjon: 2,5 studiepoeng