Hopp til innhald

ENB801N Engelsk 1, emne 1 - Språkopplæring

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Engelsk 1 for 1. 7. trinn består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:

Engelsk 1 emne 1 og Engelsk 1 emne 2.

Dette er emne 1 i studiet Engelsk 1, 1.-7. trinn som bygger på Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning fastsatt 15. desember 2011 av Kunnskapsdepartementet, Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.- 7. trinn fastsatt av Kunnskapsdepartementet 17. oktober 2018 og LK20 for engelsk.

Det forutsettes at studentene bidrar til utprøving av faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget.

I studiet inngår tur til Det norske studiesenteret i York. Turen tilbys som en del av undervisningen i dette emnet, men er ikke obligatorisk. Det vil derfor bli tilbudt et alternativt opplegg for de som velger ikke å dra. Reiseutgifter, opphold og kursavgift betales av den enkelte student. Se https://www.york.ac.uk/nsc/short-courses/

Engelsk 1 for 1-7 gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på barnetrinnet. Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur og utvikling av egen språkferdighet, tekstkompetanse og aktivt ordforråd. Hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres språkutvikling, er sentrale temaer. Språkets kulturelle forankring er også en del av emnet. I tillegg legges det vekt på varierte aktiviteter og oppdaterte metoder for engelskopplæringen i grunnskolen.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur, også med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk
  • har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i utvalgte engelsktalende områder, med vekt på litteratur for barn og unge, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
  • har kunnskap om begynneropplæring i engelsk, inkludert grunnleggende ferdigheter
  • har kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, samt strategier og metoder som fremmer språkutvikling
  • har kjennskap til gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen
  • har kjennskap til læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen på barnetrinnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan snakke og skrive engelsk funksjonelt, tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
  • kan identifisere og forklare elementer i språkets grammatiske struktur og lydsystemet som er viktig for undervisning på dette nivået
  • kan anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kan planlegge og lede elevers læringsarbeid
  • kan identifisere og forklare grunnleggende språklige forskjeller og likheter mellom norsk og engelsk
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid
  • kan fremme utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever

Generell kompetanse

Studenten

  • har god kompetanse i engelsk
  • kan formidle relevant fagstoff på engelsk tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
  • kan reflektere over sin rolle som engelsklærer med hensyn til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
  • kan identifisere problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • kan skrive akademisk på begynnernivå

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er et nettstudium. Canvas og Zoom brukes som kommunikasjonssystem. Her gjennomføres nettundervisning, samt at det legges det ut leksjoner, arbeidsoppgaver og obligatoriske læringsaktiviteter. All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Ikke alle deler av pensum vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.

Kurset omfatter en rekke teknikker for språklæring og arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av digital teknologi. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til skriftlig framstilling. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • En oppgave i et gitt språkemne, hvor digitale verktøy blir tatt i bruk.
  • Et essay i litteratur/kulturstudie

Det vil bli gitt retningslinjer for hver læringsaktivitet.

De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent til fastsatte frister for å få gå opp til eksamen. Studenter som ikke får godkjent en eller flere obligatoriske læringsaktiviteter, kan få ett nytt forsøk i inneværende semester.

Hvis en oppgave ikke leveres innen fristen, regnes dette som et mislykket første forsøk. Dersom en student ikke består en oppgave på andre forsøk, vil hen ikke bli godkjent til å gå opp til eksamen.

Godkjent læringsaktivitet er gyldig i tre påfølgende semestre.

Vurderingsform

Mappevurdering med en litteratur/kultur/didaktikk-del og en språk/didaktikk-del. Begge deler vil bli vektet likt. Egne retningslinjer vil bli gitt.

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått.

Ved ikke bestått skal det leveres forbedret versjon av mappen til ny eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler