ENB802N Engelsk 1, emne 2 - Språk og kultur
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Engelsk 1 for 1. 7. trinn består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:
Engelsk 1 emne 1 og Engelsk 1 emne 2.
Dette er emne 2 i studiet Engelsk 1, 1.-7. trinn som bygger på Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning fastsatt 15. desember 2011 av Kunnskapsdepartementet, Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.- 7. trinn fastsatt av Kunnskapsdepartementet 17. oktober 2018 og LK20 for engelsk.
Det forutsettes at studentene bidrar til utprøving av faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget.
I studiet inngår tur til Det norske studiesenteret i York. Turen tilbys som en del av undervisningen i dette emnet, men er ikke obligatorisk. Det vil derfor bli tilbudt et alternativt opplegg for de som velger ikke å dra. Reiseutgifter, opphold og kursavgift betales av den enkelte student. Se https://www.york.ac.uk/nsc/short-courses/
Engelsk 1 for 1-7 gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk og i et rikt og variert utvalg av tekster både til personlig og faglig vekst og til bruk i undervisning på barnetrinnet. Emnet omfatter kunnskap om det engelske språkets grammatiske og fonologiske struktur og utvikling av egen språkferdighet, tekstkompetanse og aktivt ordforråd. Hva som kjennetegner elevene i denne aldersgruppen og deres språkutvikling, er sentrale temaer. Språkets kulturelle forankring er også en del av emnet. I tillegg legges det vekt på varierte aktiviteter og oppdaterte metoder for engelskopplæringen i grunnskolen.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur, også med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk, samt innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
- har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i utvalgte engelsktalende områder med vekt på litteratur som fremmer interkulturell læring, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
- har kunnskap om språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling, inkludert ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
- har kjennskap til et vidt spekter av ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i opplæringen på barnetrinnet samt læringspotensialet til ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk sikkert muntlig og skriftlig, tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god språkmodell for elevene
- kan gjøre bruk av kunnskap om språkets grammatiske struktur og lydsystemet i undervisning
- kan analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklig litteratur for barn og ungdom, inkludert å kunne til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster med den hensikt å utforske levesett og kulturuttrykk i utvalgte engelsktalende områder, sett i relasjon til egen kultur, med vekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster
- kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning og kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis og begrunne vurderingene
- kan ta hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid
- kan fremme utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
- kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff
Generell kompetanse
Studenten
- har høy kompetanse i engelsk
- kan formidle relevant fagstoff på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan reflektere over egen læring og praksis i engelskfaget med hensyn til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- kan anvende engelske akademiske fagtekster og kan kritisk vurdere og anvende denne og uttrykke seg på akademisk engelsk på en egnet måte
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er et nettstudium. Canvas og Zoom brukes som kommunikasjonssystem. Her gjennomføres nettundervisning, samt at det legges det ut leksjoner, arbeidsoppgaver og obligatoriske læringsaktiviteter. All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Ikke alle deler av pensum vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.
Kurset omfatter en rekke teknikker for språklæring og arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av digital teknologi. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til skriftlig framstilling. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen.
Obligatorisk læringsaktivitet
- En oppgave/prøve i språklige emner
- Et prosjektarbeid i barnelitteratur
Det vil bli gitt retningslinjer for hver læringsaktivitet og det vil også bli informert om veiledning og faglige krav.
Det forutsettes at studentene bidrar til kunnskapsdeling i eget kollegium og minst en fra ledelsen i tilknytning til minst ett av disse læringsaktivitetene.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent til fastsatte frister for å få gå opp til eksamen. Studenter som ikke får godkjent en eller flere obligatoriske læringsaktiviteter, kan få ett nytt forsøk i inneværende semester.
Hvis en oppgave ikke leveres innen fristen, regnes dette som et mislykket første forsøk. Dersom en student ikke består en oppgave på andre forsøk, vil hen ikke bli godkjent til å gå opp til eksamen.
Godkjent læringsaktivitet er gyldig i tre påfølgende semestre.
Vurderingsform
Del 1: Hjemmeeksamen med fokus på språk og didaktikk, 3 timer. Vekting 50 % av endelig karakter.
Del 2: Oppgave med fokus på litteratur, kultur og didaktikk. Oppgaven skal være på 2000 ord. Vekting 50 % av endelig karakter.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny/utsatt eksamen.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom oppgaven (del 2) ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives en helt ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
- Hjemmeeksamen: Alle hjelpemidler er tillatt.
- Oppgave: Alle hjelpemidler er tillatt.