EVL-LPL215 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 2
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:
- Barnehagen som læringsmiljø
- Pedagogisk ledelse
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon
- har kunnskap om barns psyko-sosiale læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, vurdere og gjennomføre kollektivt utviklings- og endringsarbeid på egen arbeidsplass der veiledning og oppfølging av ansatte inngår
- kan være kritisk reflekterende
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø
- kan utfordre måten en arbeider på i det daglige utfra teoretisk kunnskap og overordnet mål for barnehagen.
Krav til forkunnskaper
EVL-LPL115
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Læringsaktivitet 1: Du skal gjøre rede for valg av perspektiv på læringsmiljøet og ut fra kartleggingsarbeid skal du formulere et utkast til forskningsspørsmål / problemstilling til aksjonsforskingsarbeidet.
- Læringsaktivitet 2: Skriv inn problemstillingen og knytt teori til problemstillingen. Skriv frem metode knyttet til aksjonsforsking generelt, og metode benyttet til innsamling av datamateriale.
- Læringsaktivitet 3: Skriv fram problemstilling, teori og metode, dokumentasjon/datamateriale fra aksjonene (tiltak) analyserast og drøftes oppimot problemstilling og teori.
- Læringsaktivitet 4: 80% deltakelse i undervisning på samlinger og på nettmøter mellom samlingene.
Det gis to forsøk på læringsaktivitet 1, 2 og 3. På læringsaktivitet 4 kan faglærer vurdere en erstatningsoppgave dersom kandidaten har mindre enn 80% fremmøte. Læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatt frist som er to veker før eksamen.
Vurderingsform
Oppgave.
Karakter A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler