Hopp til innhald

EVL-LPL215 Læringsmiljø og pedagogisk ledelse 2

Emneplan for studieåret 2025/2026

Innhold og oppbygning

Innholdet i kurset er strukturert etter følgende hovedtema:

  • Barnehagen som læringsmiljø
  • Pedagogisk ledelse

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om pedagogisk ledelse og barnehagen som lærende organisasjon
  • har kunnskap om barns psyko-sosiale læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, vurdere og gjennomføre kollektivt utviklings- og endringsarbeid på egen arbeidsplass der veiledning og oppfølging av ansatte inngår
  • kan være kritisk reflekterende

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere faglig over praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til barnehagens læringsmiljø
  • kan utfordre måten en arbeider på i det daglige utfra teoretisk kunnskap og overordnet mål for barnehagen.

Krav til forkunnskaper

EVL-LPL115

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesning, dialog og refleksjon i klasse/grupper, praktisk arbeid, gruppearbeid og fremføring av studentarbeid.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Læringsaktivitet 1: Du skal gjøre rede for valg av perspektiv på læringsmiljøet og ut fra kartleggingsarbeid skal du formulere et utkast til forskningsspørsmål / problemstilling til aksjonsforskingsarbeidet.
  • Læringsaktivitet 2: Skriv inn problemstillingen og knytt teori til problemstillingen. Skriv frem metode knyttet til aksjonsforsking generelt, og metode benyttet til innsamling av datamateriale.
  • Læringsaktivitet 3: Skriv fram problemstilling, teori og metode, dokumentasjon/datamateriale fra aksjonene (tiltak) analyserast og drøftes oppimot problemstilling og teori.
  • Læringsaktivitet 4: 80% deltakelse i undervisning på samlinger og på nettmøter mellom samlingene.

Det gis to forsøk på læringsaktivitet 1, 2 og 3. På læringsaktivitet 4 kan faglærer vurdere en erstatningsoppgave dersom kandidaten har mindre enn 80% fremmøte. Læringsaktivitetene må være gjennomført til fastsatt frist som er to veker før eksamen.

Vurderingsform

Oppgave.

Karakter A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det skrives helt ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Mer om hjelpemidler