FØS8200 Tematiserte opplevelser & storytelling
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Temabasert reiseliv eller tematiserte opplevelser defineres av de som reiser pga. tema eller en spesiell interesse. Dette kan være (uvanlige) hobbyer, aktiviteter, temaer eller destinasjoner som også har en tendens til å tiltrekke nisjemarkeder. Noen foreslår temabasert reiseliv som et alternativ til masseturisme. En tematurist velger å engasjere seg i lokalsamfunnet og søker læringsopplevelser, og er derfor nært knyttet til bærekraftig turisme.
Dette kurset vil dekke introduksjon til SIT (tematurisme), markedstrender, opplevelsesøkonomi og tjenesteopplevelser, produktutvikling og historiefortelling i reiselivsbedrifter (f..eks. hoteller, restauranter, attraksjoner). Tema som sportsturisme, gastronomi- og vin-/siderturisme, mørk turisme og helseturisme vil bli dekket.
Vi inkluderer også historiefortelling som et verktøy i opplevelsesutvikling, både som en del av en opplevelse eller som hovedopplevelsen. Vi vil se på gode og dårlige eksempler på historiefortelling både på bedrifts- og destinasjonsnivå.
Læringsutbytte
Studentene bør ha kunnskap om:
- Ulike tema innen tematurisme , f.eks. helseturisme, kulinarisk turisme, slektsturisme, mørk turisme og andre typer turisme basert på vår natur- og kulturarv.
- Bruk av historiefortelling innen tematurisme.
- Opplevelsesøkonomi og hvordan utvikle nye opplevelser.
- Bruk av teoretiske konstruksjoner og dramaturgi innen produktutvikling, historiefortelling og opplevelser.
- Betydningen av narrative og teatralske komponenter i tjenesteopplevelsen.
- Koblingen mellom ulike plattformer og sosiale medier til forskjellige spesialinteresser og historier.
- Forskning og utvikling innen tematurisme og historiefortelling.
- Historie, tradisjoner og særegenheter ved tematurisme og historiefortelling.
Ferdigheter
Studentene bør være i stand til å:
- Finne, vurdere og referere til informasjon og relevant litteratur.
- Skape meningsfulle og bærekraftige produkter og opplevelser innen tematurisme.
- Skape meningsfulle og bærekraftige historier, enten som en del av eller som en komplett opplevelse.
- Identifisere problemer og utfordringer og vurdere kurslitteratur for å løse dem.
- Bruke historier via ansatte, suvenirer og opplevelsesrommet.
- Utforske hvordan man kan bruke historier til å knytte sammen destinasjoner, besøkende og lokalsamfunn.
Generell kunnskap
Studentene bør være i stand til å:
- Finne og bruke ressurser, både materielle og immaterielle som bygninger, tekst, personlige historier, etc., og gjøre dem om til opplevelser og historier.
- Planlegge og gjennomføre ulike oppgaver og prosjekter individuelt og i grupper.
- Kommunisere forskjellig informasjon innen SIT som teorier, problemer og løsninger, både muntlig og skriftlig, som kan føre til beste praksis.
- Gjenkjenne innovasjon innen SIT og historiefortelling.
- Forstå og reflektere over koblingen mellom SIT og bærekraftig turisme.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Det vil klart være en fordel å kjenne til reiselivsbransjen eller ha arbeidserfaring fra turistnæringen men ikke noe krav.
Undervisnings- og læringsformer
Nettbasert: Forelesningene holdes på engelsk i digitale forelesninger via Zoom eller Teams.
Samlingsbasert: Forelesninger, seminarer og gruppearbeid.
Både individuelle oppgaver og øvelser i gruppe. Bedriftsbesøk og feltarbeid kan forekomme.
Obligatorisk læringsaktivitet
To arbeidskrav
Vurderingsform
Individuell hjemmeeksamen, 3 dager, teller 100% av karakter.
Karakter A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel er tillatt
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- RE6-2010 - Opplevingsøkonomi & Storytelling - Reduksjon: 7,5 studiepoeng