FLKI8103 Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
Emneplan for studieåret 2025/2026
Innhold og oppbygning
Studiet er på masternivå.
Emnet «Ledelse av profesjonelle læringsfelleskap» er bygget opp rundt fem hovedtema:
a) Ledelse av det profesjonelle læringsfellesskapet, knyttet til LK20 og skolens utviklingsarbeid
b) Utfordringer i arbeidet med læreplanen, i lys av Goodlads læreplanteori
c) Lederrollen i ledelse av PFL
d) Grunnleggende perspektiver på ledelse av læring i organisasjoner
e) Sammenhenger mellom ledelse, organisasjonslæring og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap
Emnet tar utgangspunkt i begrepet profesjonelle læringsfellesskap (PLF), knyttet til skolenes utviklingsarbeid og LK20. Utfordringer og muligheter i læreplanarbeidet relateres til John Goodlads læreplandomener.
Skolelederne kan tilegne seg kunnskaper, holdninger og ferdigheter om ledelse av kollektive læringsprosesser gjennom undervisning, læringsaktiviteter og diskusjoner i emnet. Relevante tema er læreplanarbeid, organisasjonskultur, organisasjonslæring og ledelse av utviklingsarbeid.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skolen som et profesjonelt læringsfellesskap og en lærende organisasjon, og har kunnskap om hvordan teorier om dette kan få konkret nedslag i praksisfeltet i arbeidet med utviklingsarbeid
- har kunnskap om hvordan skoleledere bygger og utvikler profesjonsfellesskap og skolekultur for å fremme lærings- og læreplanarbeidet
- har kunnskap om forskning som handler om betydningen av PLF og kollektive læringsprosesser skolen
- har kunnskap om hvordan man bygger kapasitet i skolen
- har kunnskap om den utdanningspolitiske konteksten for betydningen av ledelse av kollektive læringsprosesser
- har kunnskap om sentrale verdier, prinsipper og begreper i læreplanverket, og sammenhengen mellom disse
- har kunnskap om skoleleders sammensatte rolle i ledelse av PLF og læreplanarbeid, med fokus på både elevers, læreres og egen læring.
- har kunnskap om hvordan ledergruppen på skolen kan bruke ulike metoder i arbeidet med LK20
- har kunnskap om utfordringer i ledelse av PLF- med vekt på å involvere den enkelte i utviklingsarbeidet
- har kunnskap om initiering, implementering og videreføring av prosesser knyttet til det lokale arbeidet med læreplanen
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere muligheter og finne frem til innovative strukturer for PLF for å skape handlingsrom i lærings- og læreplanarbeidet
- kan bruke læreplanverket i arbeidet med å skape et felles grunnlag i kollegiet for arbeidet med å fremme elevenes danning og læring
- kan utøve lederrollen på en fleksibel og hensiktsmessig måte ved både å være tydelig leder, og å kunne lytte til de ansatte i utviklingsarbeidet. Prinsippet om distribuert kunnskap, læring og ledelse er et viktig grunnlag for slik praksis.
- kan vurdere, identifisere og håndtere ulike interesser knyttet til utviklingsarbeid
- kan fremme relasjonsbygging og legge til rette for at alle tar ansvar og deltar i skolens PLF
- kan analysere ulike faser i læreplanarbeidet, og ut fra dette legge en konkret plan for utvikling
- kan bruke forskning i kombinasjon med egne og ansattes erfaringer som støtte til å videreutvikle egen ledelsespraksis
Generell kompetanse
Studenten
- har bevissthet om skoleleders ansvar for å bidra til at overordnede verdier og prinsipper i læreplanen kommer til uttrykk i hele skolens arbeid
- har innsikt i skolelederes ansvar for å legge til rette for PLF ved egen skole
- har forståelse av hvor viktig det lokale læreplanarbeidet er for videreutvikling av skolen og for å fremme elevenes danning og læring
- har personlig og faglig styrke til å se muligheter og utfordringer, og for å holde fokus over tid
- har bevissthet om egen rolle og dens påvirkning for kultur, normer og verdier i skolemiljøet for både ansatte, elever og foreldre
- har forståelse for den betydning PLF og læreren som profesjonsutøver kan ha for fagfornyelse og skoleutvikling
Krav til forkunnskaper
30 studiepoeng lederutdanning (nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende).
Anbefalte forkunnskaper
Innholdet i den nasjonale rektorutdanningen eller tilsvarende lederutdanning.
Undervisnings- og læringsformer
Videreutdanningsmodulen vil ha fire samlinger à to dager, over to semestre, til sammen 8 dager.
Samlingene er tematisk organisert rundt ulike perspektiv på betydningen av PLF og vil bli knyttet til arbeid med læreplanen. På samlingene veksler vi mellom forelesninger, arbeid i basisgrupper og diskusjoner. Mellom samlingene vil det være noe skriftlig arbeid.
I løpet av studiet skal deltakerne gjennomføre et utviklingsarbeid på egen skole knyttet til ledelse av PLF. Dette skal danne grunnlag for en semesteroppgave som utgjør eksamen. I basisgruppene vil kollegaveiledning med utgangspunkt i lederutfordringer fra egen hverdag og veiledning i forhold til eget utviklingsarbeid og eksamensteksten knyttet til dette, være sentralt.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det er tre (3) skriftlige obligatoriske læringsaktiviteter i emnet.
1: Statusrapport knyttet til skolens PLF. Denne skal drøftes i ledergruppen.
2: Læringsnotat med fokus på lokale utfordringer på egen skole.
3: Læringsnotat med fokus på lederutfordringer knyttet til PLF.
De tre (3) obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
De obligatoriske læringsaktivitetene må være godkjent av emneansvarlig senest 2 uker før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom en obligatorisk læringsaktivitet blir vurdert som ikke godkjent, skal det bli gitt en begrunnelse for dette. Studenter som ikke får godkjent en obligatorisk læringsaktivitet vil, så langt det lar seg gjøre innen fastsatte frister, få ett nytt forsøk i inneværende semester
Vurderingsform
Oppgave (semesteroppgave).
Studentene leverer en eksamenstekst innen en oppgitt dato. Eksamensteksten er en endelig versjon av en utviklingstekst som en har jobbet med gjennom studiet. Teksten tar utgangspunkt i lederutfordringer knyttet til ledelse av PLF på egen skole. Underveis får studentene tilbud om skriftlig og muntlig veiledning.
Karakterskala: Bestått/Ikke bestått.
Dersom oppgaven ikke er bestått, er det mulig å levere forbedret versjon i påfølgende semester. Det er bare mulig å levere forbedret versjon med samme problemstilling en gang. Etter dette må det leveres helt ny semesteroppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Mer om hjelpemidler